Różne

22.09.2012 - Patryk Filipiak
TrudnośćTrudnośćTrudność

Sieci neuronowe: czego można się nauczyć bez nauczyciela?

O tym, że nie mając żadnej wiedzy o świecie, można całkiem sporo się o nim dowiedzieć bez niczyjej pomocy.

31.08.2011 - Tomasz Urbański i Tomasz Kupczyk
TrudnośćTrudność

Ewolucja węża

Prezentujemy nową grę na portalu: snake.

Informatyka pełna jest problemów tak trudnych, że konwencjonalne metody zawodzą. Czy warto rezygnować, kiedy je napotykamy ? Nie ! Czas podpatrzyć naturę i przestać się bać wszelkich problemów. A wszystko na przykładzie kultowej gry Snake.

03.02.2011 - Krzysztof Dryś
TrudnośćTrudność

Teoria gier, czyli sposób na korki w mieście

Przyjrzymy się teorii gier i zastanowimy się dlaczego jest taka interesująca. A przy okazji, trochę przez przypadek, poprawimy ruch w pewnym (bardzo małym i prostym) mieście. I to w bardzo oszczędny sposób, bo zamykając jedną z ulic.

15.06.2010 - Krzysztof Dryś
TrudnośćTrudnośćTrudność

Prawdopodobieństwo warunkowe i algorytm, który zadziwi Twoją panią od polskiego

Czy rachunek prawdopodobieństwa może się gdzieś przydać? Okazuje się, że tak - i to w pozornie odległej dziedzinie. W tym artykule zobaczymy, jak wykorzystać rachunek prawdopodobieństwa do stworzenia algorytmu, który rozpoznaje części mowy. Przekonajcie się, jak to możliwe, że te dwie rzeczy w ogóle mają coś wspólnego!

26.04.2010 - Łukasz Milewski
Trudność

SVN czyli system kontroli wersji

Wyobraźmy sobie, że piszemy program albo sprawozdanie czy książkę. Oczywiście cały czas zmieniamy wpisany tekst - poprawiamy akapity, usuwamy i dodajemy funkcje, zmieniamy algorytmy i kolejność rozdziałów. W tym wszystkim pomaga nam kolega - bardzo nam się spieszy i przekonaliśmy go aby napisał za nas część pracy. W pewnym momencie uświadamiamy sobie, że wczorajsza wersja danego rozdziału była lepsza. Jednocześnie chcielibyśmy zachować jedno zdanie z przedwczoraj. Dodatkowo nasz kolega właśnie przesłał swoją część i domaga się aby szybko dołączyć ją do wyniku. Jak sobie z tym poradzić? Zaraz poznamy rozwiązanie.

03.02.2010 - Krzysztof Skrzętnicki
TrudnośćTrudność

Statyczna analiza kodu, czyli jak komputer może szukać błędów

Pisanie kodu to proces długi i skomplikowany. Chwila nieuwagi i nieszczęście gotowe - pojawia się błąd. Czy da się choć część z nich wykryć automatycznie? Przekonajmy się.

21.01.2010 - Piotr Lipiński
TrudnośćTrudność

Jak używać uszkodzonych wyświetlaczy, czyli parę słów o klasyfikacji danych i sieciach neuronowych

Wyobraźmy sobie cyfry wyświetlane na specjalnym wyświetlaczu będącym matrycą 7 x 7 punktów (rysunek 1), składającą się z 7 wierszy zawierających po 7 punktów każdy, której punkty mogą być zapalone (kolor czarny) lub zgaszone (kolor biały). Rysunek 1 przedstawia przykładowy obraz możliwy do wyświetlenia na takim wyświetlaczu. Stan wyświetlacza możemy więc opisać podając stany ("zapalony" lub "zgaszony") wszystkich 7 x 7 = 49 punktów matrycy.

24.12.2009 - Michał Karpiński
TrudnośćTrudność

Java – prezentacja biblioteki JUNG

Ta biblioteka w szczególności powinna zaciekawić matematyków i informatyków. JUNG (Java Universal Network/Graph Framework) to biblioteka graficzna napisana w Javie, która dostarcza prosty język do modelowania, analizy i wizualizacji wszelkich danych reprezentowanych za pomocą grafu.

16.12.2009 - Paweł Ledwoń
TrudnośćTrudność

Bezbolesne wprowadzenie do MapReduce

Jak Google radzi sobie z indeksowaniem petabajtów danych i jak sami możemy napisać aplikacje, które nie ugną się pod naporem takiej ilości danych? Odpowiedzią na te pytania jest MapReduce – narzędzie stworzone do wykonywania obliczeń na tysiącach komputerów jednocześnie.

10.12.2009 - Monika Demichowicz
TrudnośćTrudność

Obliczenia w próbówce

 

Cząsteczki, enzymy, wiązania i reakcje to chyba ostatnia rzecz, którą spodziewaliście się znaleźć na portalu informatycznym. A jednak! W tym artykule udowodnimy, że obliczenia prowadzić można również w próbówce i przeprowadzimy ciekawy eksperyment ... myślowy.

02.12.2009 - Wiktor Zychla
TrudnośćTrudność

Funkcją malowane, czyli słów kilka o fraktalach

Czym są fraktale

Matematycy w swojej codziennej pracy zajmują się poznawaniem mnóstwa własności, którym nie sposób odmówić elegancji czy wręcz specyficznego piękna. Często mówi się wręcz, że matematyka jest dziedziną sztuki tak samo jak nauki.
02.12.2009 - Rafał Polito
TrudnośćTrudność

jQuery – atrybuty i manipulacja (cz. II)

Z drugiej części kursu jQuery dowiesz się, jak manipulować atrybutami, zawartością elementów, czy też jak przełączać klasy elementów.
Poznasz też kilka innych metod, które pozwolą Ci w łatwy sposób
tworzyć rozbudowane, dynamiczne strony www.

21.11.2009 - Rafał Polito
TrudnośćTrudność

jQuery – selektory i filtry (cz. I)

Ostatnio podczas prac nad pewną stroną internetową spotkałem się z koniecznością przygotowania rozwijanego menu witryny. Wbrew obawom kolegi widzącego w tym trudne zadanie, problem udało się rozwiązać w kilka chwil przy pomocy biblioteki jQuery.

19.11.2009 - Michał Karpiński
TrudnośćTrudność

Java - prosta biblioteka graficzna G

Co robimy, gdy chcemy w łatwy sposób stworzyć prostą, przenośną aplikację okienkową? Odpowiedź jest prosta — sięgamy po Javę i za pomocą wbudowanych pakietów (AWT i Swing) dodajemy kolejne komponenty, aż osiągniemy pożądany efekt. Mimo to każdy, kto kiedykolwiek próbował tworzyć aplikacje w Javie, wie jak żmudne i czasochłonne jest tworzenie efektów graficznych, wykresów, grafów, czy nawet animacji. Z pomocą przychodzi darmowa biblioteka graficzna firmy GeoSoft o nazwie G.

17.11.2009 - Marcin Bieńkowski
TrudnośćTrudnośćTrudność

Krowa, las i eksploracja terenu

Kilkanaście lat temu zgubiłem się w lesie. Nie na tyle, żeby sytuacja była beznadziejna: wiedziałem, że zostawiłem auto przy drodze, wszedłem do lasu, gdzie spędziłem jakiś czas chodząc, a następnie wróciłem do tej samej drogi. Dodatkowo podczas spaceru po lesie przeciąłem swoją drogę dostatecznie dużo razy, żeby nie mieć zielonego pojęcia, czy samochodu należy szukać idąc w lewą stronę czy w prawą.

28.09.2009 - Krzysztof Dryś
TrudnośćTrudność

PageRank, czyli jak Google stał się bogaty

Skąd Google, wie które strony są ciekawe? I jaki jest związek teleportacji oraz spacerów losowych z wyszukiwaniem informacji?

28.08.2009 - Przemysław Pietrzkiewicz
Trudność

Między zwycięstwem a porażką

'Biada podrzędnym jednostkom, kiedy wejdą między ostrza potężnych szermierzy' - pisał pewien angielski dżentelmen*. W artykule opowiemy o tym co zrobić, aby to nam przypadła rola postaci z końca cytatu, choć szermierkę zastąpimy grami nie wymagającymi używania mieczy.

17.08.2009 - Agata Murawska
TrudnośćTrudność

Liczenie po chińsku ...okiem programisty

W poprzedniej części artykułu udało nam się rozwiązać zadanie o defiladzie policjantów. Czy przypominasz sobie, jaką metodą rozwiązywaliśmy tamtą zagadkę? Teraz postaramy się zrobić to szybciej i lepiej.

13.08.2009 - Agata Murawska
TrudnośćTrudność

Liczenie po chińsku, czyli ilu jest policjantów?

Historia niektórych zagadnień, znajdujących szerokie zastosowanie w informatyce, sięga naprawdę zamierzchłych czasów.  Już 1700 lat temu Chińczycy (właściwie jeden bardzo konkretny Chińczyk – Sun Tzu) potrafili rozwiązać takie zadanie

24.07.2009 - Wiktor Janas
Trudność

Gra w Życie

O wyścigu zbrojeń, armiach robotów i prostej symulacji, która potrafi symulować samą siebie...

Copyright © 2008-2010 Wrocławski Portal Informatyczny

design: rafalpolito.com