Tworzenie i testowanie własnego bota, cz. 2: Testowanie
03.11.2012 - Kuba Kowalski
Opis mechanizmów wspomagających testowanie botów dzięki którym dużo sprawniej wykryjemy błędy w programach oraz szczegółowo prześledzimy przebieg ich działania.
Rozgrywki testowe Rozgrywki testoweAnaliza wizualizacji rozgrywki pozwala często wywnioskować jakie ruchy wykonał nasz bot, nie daje jednak pełnej informacji o tym jak się w danej sytuacji zachował i dlaczego. To sprawia, że standardowa wizualizacja jest niewystarczająca do skutecznego testowania i usprawniania botów. Rozgrywka testowa jest to rozgrywka o specjalnych właściwościach pozwalająca na zniwelowanie wyżej wymienionych nidogodności. Właściwości rozgrywek testowychRozgrywki testowe pozwalają na podejrzenie komunikacji pomiędzy grą a testowanymi botami. Pod ekranem wizualizacji znajduje się konsola, na której równolegle do pokazywanych ramek animacji znajdują się wymienione między botami a grą komunikaty. W trakcie testowej rozgrywki w Kółko i krzyżyk wizualizacja może więc wyglądać następująco: Widoczne komunikaty (1) możemy filtrować (2), odpowiednio wyłączając opcje, które nas nie interesują. Filtry dla każdego z testowanych botów mogą dotyczyć komunikatów zapytań (wraz z odpowiedziami), komend lub komunikatów testowych o których szerzej mowa będzie w tym rozdziale. Dla ustalenia uwagi odpowiednie typy komunikatów zostały napisane różnymi kolorami, a przed każdą turą znajduje się odpowiedni nagłówek informujący o jej rozpoczęciu i numerze. Dodatkowo, zawartość konsoli można przeszukiwać korzystając z opcji (3). Należy również pamiętać o tym, że oglądając powtórkę testowej rozgrywki mamy dostęp jedynie do komunikatów botów wybranych jako testowe, a więc w szczególności mogą to być tylko boty umieszczone w systemie przez nas. Kolejną ważną cechą rozgrywek testowych jest to, że jest ona niewidoczna dla innych użytkowników i nie pozostawia konsekwencji w historii bota. To znaczy, że tylko my możemy ją oglądać (prywatne archiwum rozgrywek testowych dostępne jest w menu Rozgrywki, Moje rozgrywki testowe), a wynik spotkania nie wpływa na ranking bota, podobnie jak ewentualne błędy nie modyfikują publicznie widocznego parametru niezawodności. Tworzenie rozgrywek testowychAby stworzyć rozgrywkę testową wystarczy wybrać co najmniej jednego zawodnika z kategorii testowe. Wybierając tę opcję, będziemy mieli do wyboru wszystkie boty pasujące do danego trybu gry, których jesteśmy autorami. Istnieje jeszcze jedna metoda utworzenia rozgrywki testowej, którą szczegółowo zajmiemy się w sekcji boty tymczasowe. Jeśli wybrane parametry zawodników wskazują, że tworzona rozgrywka jest testowa po lewej stronie przycisków uruchamiających rozgrywkę pojawia się ikonka . |
Copyright © 2008-2010 Wrocławski Portal Informatyczny
design: rafalpolito.com