Tworzenie i testowanie własnego bota, cz. 2: Testowanie

03.11.2012 - Kuba Kowalski
Trudność

Opis mechanizmów wspomagających testowanie botów dzięki którym dużo sprawniej wykryjemy błędy w programach oraz szczegółowo prześledzimy przebieg ich działania.

Rozgrywki testowe
Komunikaty testowe
Boty tymczasowe

Rozgrywki testowe

Analiza wizualizacji rozgrywki pozwala często wywnioskować jakie ruchy wykonał nasz bot, nie daje jednak pełnej informacji o tym jak się w danej sytuacji zachował i dlaczego. To sprawia, że standardowa wizualizacja jest niewystarczająca do skutecznego testowania i usprawniania botów. Rozgrywka testowa jest to rozgrywka o specjalnych właściwościach pozwalająca na zniwelowanie wyżej wymienionych nidogodności.

Właściwości rozgrywek testowych

Rozgrywki testowe pozwalają na podejrzenie komunikacji pomiędzy grą a testowanymi botami. Pod ekranem wizualizacji znajduje się konsola, na której równolegle do pokazywanych ramek animacji znajdują się wymienione między botami a grą komunikaty. W trakcie testowej rozgrywki w Kółko i krzyżyk wizualizacja może więc wyglądać następująco:

vizualize_test

Widoczne komunikaty (1) możemy filtrować (2), odpowiednio wyłączając opcje, które nas nie interesują. Filtry dla każdego z testowanych botów mogą dotyczyć komunikatów zapytań (wraz z odpowiedziami), komend lub komunikatów testowych o których szerzej mowa będzie w tym rozdziale. Dla ustalenia uwagi odpowiednie typy komunikatów zostały napisane różnymi kolorami, a przed każdą turą znajduje się odpowiedni nagłówek informujący o jej rozpoczęciu i numerze. Dodatkowo, zawartość konsoli można przeszukiwać korzystając z opcji (3). Należy również pamiętać o tym, że oglądając powtórkę testowej rozgrywki mamy dostęp jedynie do komunikatów botów wybranych jako testowe, a więc w szczególności mogą to być tylko boty umieszczone w systemie przez nas.

Kolejną ważną cechą rozgrywek testowych jest to, że jest ona niewidoczna dla innych użytkowników i nie pozostawia konsekwencji w historii bota. To znaczy, że tylko my możemy ją oglądać (prywatne archiwum rozgrywek testowych dostępne jest w menu Rozgrywki, Moje rozgrywki testowe), a wynik spotkania nie wpływa na ranking bota, podobnie jak ewentualne błędy nie modyfikują publicznie widocznego parametru niezawodności.

Tworzenie rozgrywek testowych

Aby stworzyć rozgrywkę testową wystarczy wybrać co najmniej jednego zawodnika z kategorii testowe. Wybierając tę opcję, będziemy mieli do wyboru wszystkie boty pasujące do danego trybu gry, których jesteśmy autorami. Istnieje jeszcze jedna metoda utworzenia rozgrywki testowej, którą szczegółowo zajmiemy się w sekcji boty tymczasowe. Jeśli wybrane parametry zawodników wskazują, że tworzona rozgrywka jest testowa po lewej stronie przycisków uruchamiających rozgrywkę pojawia się ikonka test_icon.

0
Twoja ocena: Brak

Copyright © 2008-2010 Wrocławski Portal Informatyczny

design: rafalpolito.com