Dokumentacja gry Kółko i Krzyżyk

04.11.2012 - Kuba Kowalski
Trudność

Zasady gry programistycznej Kółko i Krzyżyk znajdującej się w systemie Meridius.

Podstawowe informacje
Protokół komunikacji
Przykłady rozgrywki
Wskazówki strategiczne
Przykładowe boty

Zasady gry

Gra toczy się na kwadratowej planszy podzielonej na pola, na której dwóch graczy naprzemiennie stawia symbole. Symbole graczy to 'X' (zielony) i 'O' (niebieski), zawsze zaczyna gracz z symbolem 'X'. Nie można postawić symbolu na polu zajętym przez innego gracza, a wygrywa ten kto zajmie ustaloną liczbę pól w rzędzie (poziomo, pionowo lub na ukos). W przypadku gdy nikt nie wygrał i zostały zajęte wszystkie pola na planszy, następuje remis.

Gra występuje w trzech trybach różniących się wielkością planszy i długością wymaganej do ułożenia linii: gra w trybie standard toczy się na planszy 3x3 i należy na niej ułożyć linię długości 3 pól, tryb gomoku to plansza 15x15 z wygrywającą długością linii równą 5, natomiast zasady ogólne pozwalają wybrać własne wielkości parametrów pod warunkiem, że rozmiar planszy będzie z zakresu 3-20, a długość linii 3-10 (oczywiście nie może ona być dłuższa niż wielkość planszy).

Każde pole planszy jest oznaczone dwiema liczbami, pierwsza oznacza numer kolumny, druga numer wiersza. Numeracja rozpoczyna się od zera. Poniższy rysunek przedstawia oznaczenia pól na planszy o rozmiarach 4x4.

board

Dane szczegółowe

Tryby gry: Standard, Gomoku, Ogólne
Typy zawodników: Zawodnik
Liczba zawodników: 2
Parametry: Rozmiar planszy, Długość linii
Punktacja: wygrana - 1, przegrana - 0, remis - 0.5
Czas tury (bot): 1 sekunda
Czas tury (gracz): 30 sekund

Tworzenie nowej rozgrywki

Pierwszy z graczy otrzymuje symbol 'X' i rozpoczyna rozgrywkę, natomiast drugi z graczy jest 'O'. Wprowadzone wartości parametrów rozmiar planszy i długość linii mają znaczenie jedynie gdy wybrany został tryb zasad ogólnych.

Gra bezpośrednia

Po uruchomieniu gry w której uczestniczy profil użytkownika (w polu wyboru botów zostało wybrane Ja lub Gracz), użytkownik ten otrzyma stosowną informację na panelu Moje zaproszenia. Kliknięcie zaproszenia spowoduje przeniesienie do okna z rozgrywką gdzie można to zaproszenie potwierdzić lub odrzucić.

W trakcie rozgrywki pole na którym stawiany jest symbol wybiera się klikając na nie kursorem. Pole aktualnie wskazywane jest podświetlone. Alternatywnie, polecenia gry można przekazywać wysyłając je za pomocą konsoli gracza, zgodnie z protokołem opisanym w następnej sekcji.

0
Twoja ocena: Brak

Copyright © 2008-2010 Wrocławski Portal Informatyczny

design: rafalpolito.com