Strony
Uczestnicy
Główne składowe
Temat 1
Temat 2
Temat 3
Temat 4
Temat 5
Temat 6
Temat 7
Temat 9
Temat 16
Warsztaty są formą złożoną i mają wiele parametrów, które istotnie wpływają na ich kształt. W pierwszym przykładzie postaramy się ograniczyć do standardowych wartości parametrów i pominiemy wiele dodatkowych możliwości, by nie komplikować przykładu. Powrócimy do nich na kolejnych zajęciach.
Zapoznanie się z warsztatami powinno obejmować zarówno ich stworzenie, jak i uruchomienie. Z pierwszym zadaniem damy sobie radę samodzielnie. Jednak, aby przetestować działanie gotowych warsztatów, będziemy potrzebować uczestników. O pomoc możemy co prawda poprosić uczniów lub znajomych, jednak lepiej samemu wcielić się w rolę uczestnika zakładając sobie kilka kont uczniowskich pod Moodle. Pozwoli to nam prześledzić działanie warsztatów z obu stron, co będzie pomocne w ocenie przydatności warsztatów i przygotowaniu uczniów do uczestnictwa w nich.
Najlepiej zapoznać się z warsztatami tworząc jakiś przykład w Moodle. Pytanie jednak brzmi, czy jesteśmy w stanie wymyślić coś na tyle prostego, by definicja i testowanie zajęło nam godzinkę, a nie cały dzień lub tydzień. |
Chociaż zadanie nie wygląda prosto, to jednak spróbujmy. Nasze pierwsze warsztaty muszą być niewymagające, jeśli chodzi o zadanie postawione uczniom i raczej standardowe, jeśli chodzi o ustawienia. |
ProblemTematem warsztatów będzie przysłowie o pogodzie. Zadaniem ucznia jest podanie takiego przysłowia zwracając uwagę na temat: ma to być przysłowie i dotyczyć pogody. Dodatkowy bonus można otrzymać za oryginalność przytoczonego przysłowia i podanie jego pochodzenia. |
Kryteria ocenyOcena wykonania zadania będzie polegała na odpowiedzi na pytania:
Proporcja oceny za ocenianie do oceny za nadesłaną pracę będzie równa jeden - obie będą wnosiły tyle samo do oceny końcowej. |
Przebieg warsztatówPostaramy się zaplanować prosty przebieg warsztatów. Pominiemy więc przykłady zgłaszane przez nauczyciela. Zadaniem każdego uczestnika będzie ocena dwóch prac (z tolerancją 1, czyli od 1 do 3). W naszych pierwszych warsztatach nie będzie także ani samooceny, ani uzgadniania ocen. Nauczyciel oceni wybrane prace wedle swego uznania. |
Harmonogram warsztatówBy umożliwić śledzenie przebiegu i testowanie warsztatów, podamy stosunkowo krótkie terminy. Na nadsyłanie prac damy ok. 30 minut, a na ocenianie ok. 1 godziny. Oceny będą widoczne zaraz po zamknięciu warsztatów. |
Zgodnie z przyjętym planem zdefiniujemy warsztaty pt. Przysłowie o pogodzie. W swoim kursie testowym, w wybranym temacie z listy Dodaj składową wybieramy opcję Warsztaty. Moodle wyświetla nam wówczas dość obszerny formularz z parametrami warsztatów. Na razie zwrócimy uwagę tylko na niektóre z zawartych w nim pozycji - zaznaczone poniżej na czerwono - pozostałe zostawimy puste lub w ustawieniach standardowych, a do ich znaczenie wrócimy później.
|
|
Pokaż/ukryj podgląd wypełnionego formularza warsztatów: część 1 część 2 część 3
Po wypełnieniu formularza możemy przejść do kolejnego etapu definiowania warsztatów, czyli podania kryteriów i skal ocen, według których będą oceniane prace. Do strony z odpowiednim formularzem Moodle przeniesie nas, gdy zakończymy definiowanie parametrów warsztatów przyciskiem Zapisz zmiany.
Uwaga! Zanim jednak klikniemy na Zapisz zmiany, upewnijmy się raz jeszcze, że wybraliśmy dobrze Strategię oceniania - parametr ten powinien mieć wartość sumacyjna. Jeśli dokonamy innego wyboru, to formularz kryteriów oceny może mieć inny wygląd niż przedstawiony w dalszej części przykładu.
Zgodnie z planem podamy cztery kryteria oceny pracy. Sprawdzający będzie musiał odpowiedzieć na pytania:
Kończymy definiowanie kryteriów klikając przycisk Zapisz zmiany.
Po zdefiniowaniu parametrów warsztatów Moodle przenosi nas na stronę, na której możemy śledzić ich przebieg. Na razie właściwie nic się nie dzieje, bo warsztaty jeszcze nie zostały otwarte dla uczniów. Przyjrzyjmy się więc stronie bez zgłoszeń i poznajmy jej najważniejsze elementy.
|
|
Warsztaty są gotowe, więc można udostępnić je uczestnikom. Jak już wspominaliśmy, na tym etapie nauki warto samemu wcielić się w rolę ucznia, by swobodnie przetestować działanie warsztatów od strony ucznia i nauczyciela. Wejście w rolę ucznia z poziomu Moodle przez kliknięcie przycisku roli nie jest przy tym wystarczające - nie pozwoli nam czynnie wziąć udziału w warsztatach w roli ucznia. |
W tym przykładzie skorzystaliśmy z kont założonych fikcyjnym uczniom: Annie Abackiej, Basi Babackiej i Cesi Cabackiej. Nauczyciel zapisał wszystkie trzy uczennice do swojego kursu testowego. Było to konieczne, bo kurs, jako roboczy, jest zabezpieczony hasłem i niedostępny dla uczestników z zewnątrz. Od tego momentu logując się na ich konta nauczyciel może brać udział w warsztatach jako uczeń. |
Gdy warsztaty są już w fazie nadsyłania prac, uczeń wchodzący na ich stronę widzi formularz, w którym może wpisać tytuł i treść swojej pracy. W przypadku krótkich prac uczniowie najczęściej wpisują je bezpośrednio do formularza. Gdy warsztaty wymagają dłuższego opracowania, wygodniej jest przygotować je na swoim komputerze i wkleić do formularza przygotowaną zawartość.
Zadanie w naszych warsztatach jest krótkie, więc dwie pierwsze uczennice: Anna Abacka i Basia Babacka, wpisują swoje odpowiedzi bezpośrednio w formularzu. Pokaż/ukryj animacje demonstrujące przesyłanie prac na warsztaty przez: Annę Abacką, Basię Babacką.
Po przesłaniu pracy każdy uczeń widzi, że praca została przyjęta w określonym terminie. Może także przez pewien czas jeszcze ją usuwać lub poprawiać (dopóki nie została wysłana innemu uczniowi do oceny). Uczeń ma także wgląd w Przykładowy formularz do wystawiania ocen - zgodnie z nazwą jest to ocena przykładowa, a nie wystawiona jego pracy.
Nauczyciel może ocenić każdą nadesłaną pracę. Wchodząc na stronę warsztatów widzi ich wykaz. Na poniższym przykładzie widzimy, że Ania nadesłała pracę pt. Barbara, Basia przysłała pracę pt. Marzec, a Cesia zatytułowała swoją pracę Koza i cap.
Klikając na tytuł pracy można obejrzeć jej zawartość (pokaż/ukryj pracę: Barbara, Marzec, Koza i cap).
Z wykazu prac nauczyciel może dowolnie wybrać pracę i ocenić ją. Jęgo oceny znajdują się w kolumnie Nauczyciel oceny. Wracając do przykładu z początku akapitu widzimy, że nauczyciel ocenił już prace Ani dając jej 63 punkty i Cesi - dostała 25 punktów. Wystawione oceny nauczyciel może usunąć lub skorygować klikając odpowiednio na ikonkę lub przy ocenie. Pracy Basi nauczyciel jeszcze nie oceniał, więc w kolumnie oceny nauczyciela jest przy niej widoczny link Oceń. Klikniecie na niego spowoduje otwarcie formularza oceny analogicznego, jak przy ocenie poprzednich prac (pokaż/ukryj formularz oceny pracy: Anny Abackiej, Cesi Cabackiej).
Wiemy, że w warsztatach uczniowie również oceniają prace. To nie oni jednak wybierają sobie prace do oceny - muszą poczekać, aż uczyni to Moodle. Uczeń, który już zgłosił swoją pracę powinien zaglądać od czasu do czasu na stronę warsztatów, bo być może czeka tam praca, którą ma ocenić.
Poniżej widzimy to, co zobaczyła na stronie warsztatów Basia Babacka, gdy Moodle przydzielił jej już do oceny pracę pt. Barbara (Basia nie wie, że jest to praca autorstwa Ani Abackiej, a zbieżność tytułu i imienia są oczywiście przypadkowe):
Basia oceniła pracę klikając na link Oceń i korzystając z takiego samego formularza, jak nauczyciel (pokaż/ukryj formularz z oceną Basi dla Ani).
Gdy warsztaty dobiegają końca, nauczyciel widzi wykaz wszystkich zgłoszonych prac i ocen wykonanych zarówno przez siebie, jak i innych uczniów. Może obejrzeć zawartość każdej pracy i oceny klikając na odpowiedni link.
Ocena za ocenianie jest wyznaczana na podstawie rozbieżności oceny Anny z oceną wzorcową, którą jest ocena wystawiona przez nauczyciela lub średnia. Najwyraźniej widać, że pierwsza z wystawionych ocen została uznana za bardzo bliską wzorcowej, a druga - za bardzo odległą. Sposób obliczania rozbieżności ocen zależy od parametru Porównanie ocen z ustawień warsztatów. W naszych warsztatach pozostawiliśmy jego domyślną wartość Odpowiedni. Działanie tego parametru i jego pozostałe możliwe wartości poznamy na kolejnych zajęciach. |
|
Klikając na link Administracja nauczyciel może zobaczyć informacje o przebiegu warsztatów zaprezentowane pod kątem analizy ocen wykonanych przez uczniów. Na stronie tej właściwie jedyną nowością w stosunku do poprzedniej jest link Oceń ponownie oceny studenta. Jeśli nauczyciel zmieni swoją ocenę pracy lub zasady określania zgodności oceny ucznia z oceną wzorcową, to ma to wpływ na punkty przyznawane uczniom za oceny innych prac. Przeliczenie punktów jest zazwyczaj wykonywane automatycznie, ale możemy także zażądać jego wykonania klikając na ten link. |
Dodatkowa informacja, którą widzi nauczyciel i na stronie zbiorczej warsztatów i administracyjnej, to statystyki wystawionych ocen: ich liczba, średnia, rozrzut i zakres. Korzystanie z tych informacji ma sens dopiero przy sporych próbkach (warsztatach, w których bierze udział dużo osób), bo dopiero wówczas statystyka "zaczyna działać". Statystyka potrafi wówczas powiedzieć wtajemniczonym, na ile oceny są wiarygodne lub przypadkowe. Zagadnienia z zakresu statystyki nie są jednak przedmiotem tego kursu, więc nie będziemy drążyć dalej tego tematu. |
W czasie niniejszych zajęć własnoręcznie utworzyliśmy warsztaty i wzięliśmy w nich udział zarówno w roli nauczyciela, jak i ucznia. Choć pracowaliśmy na prostym przykładzie, to jednak udało nam się zebrać doświadczenia, które pozwalają lepiej zrozumieć ideę warsztatów i ich przydatność na zajęciach z uczniami. |
Zbierzmy je i spiszmy, zanim przejdziemy do kolejnych zajęć, w czasie których zajmiemy się pozostałymi możliwościami, jakie dają nam warsztaty. |