Pytania i quizy - rodzaje pytań cz.1

W tej sekcji:

Definiowanie pozostałych rodzajów pytań poznamy na następnych zajęciach.

Rodzaje pytań

Istnieje wiele różnych typów zadań i pytań, z których możemy korzystać do sprawdzania i utrwalania wiedzy. Na dodatek cały czas pojawiają się nowe pomysły. W oprogramowaniu edukacyjnym, takim jak Moodle, powinniśmy mieć możliwość utworzenia większości typowych zadań. Miło byłoby także znaleźć kilka nowych, ciekawych form. Myślę, że podstawowy zestaw rodzajów pytań, które możemy tworzyć w Moodle, spełnia oba te wymagania.

Te zajęcia rozpoczniemy od przeglądu rodzajów pytań dostępnych w standardowej implementacji aktualnego Moodle. Pozwoli to nam potem dobierać odpowiedni do zadania i sytuacji rodzaj pytania. Potem omówimy parametry i sposób definiowania pytań.
Uwaga: Wystarczy kliknąć na dowolny z poniższych rysunków, by odsłonić (lub zasłonić) kilka dodatkowych słów opisu danego typu pytania.

Parametry pytań

Pytanie i odpowiedzi

To dość oczywiste, że każde pytanie zawiera treść lub polecenie. Z odpowiedzią sprawa nie jest już tak prosta. Są pytania bez odpowiedzi, z jedną odpowiedzią i z wieloma, są także pytania z odpowiedzią otwartą. W każdym pytaniu, które wymaga podania ustalonej odpowiedzi, autor wpisuje w formularz pytania wszystkie dopuszczalne odpowiedzi. Musi wówczas przewidzieć:

  • wszystkie odpowiedzi poprawne,
  • odpowiedzi częściowo poprawne, które chce skomentować lub częściowo nagrodzić punktami,
  • odpowiedzi niepoprawne, które chce skomentować.

W zależności od rodzaju pytania, w jego formularzu możemy mieć wiele pól na możliwe odpowiedzi i w razie potrzeby liczbę tych pól można zwiększać. Definiowanie odpowiedzi dla różnych pytań omówimy dokładnie w następnym rozdziale.

W niektórych pytaniach uczeń może podać niedokładną odpowiedź. Może ona różnić się (bezwględnie lub procentowo) od odpowiedzi wzorcowej o zadany błąd w pytaniach numerycznych, może nie uwzględniać wielkości liter w pytaniach z krótką odpowiedzią. Autor ustala to w formularzu definicji pytania.

Punktacja i ocenianie

W pytaniach, w których uczeń podaje jedną z kilku dostępnych odpowiedzi możemy każdej z nich przypisać odpowiedni procent punktów. Na przykład:

  • 100% za tak i 0% za nie;
  • 100% za Odra i po 0% za Warta oraz Wisła;
  • 100% za 1047, 30% za 1050 oraz 0% za 2000.

W pytaniach, w których uczeń wskazuje dokładnie jedną z przewidzianych odpowiedzi, otrzymuje za nią tyle punktów, ile tej odpowiedzi przypisał autor zadania. Za każdą z nieprzewidzianych odpowiedzi (w pytaniach z krótką odpowiedzią, numerycznych itp.) uczeń otrzymuje 0%, podobnie jak za brak odpowiedzi.

Sytuacja istotnie komplikuje się w pytaniach wielokrotnego wyboru z wieloma możliwymi odpowiedziami. Wówczas proste zsumowanie punktów przypisanych wybranym odpowiedziom może wypaczać wyniki. Szczególnie, jeśli nie zadbamy, by złym odpowiedziom przypisać wartości ujemne. Problem ten jest specyficzny dla zadań wyboru w wieloma poprawnymi odpowiedziami, więc powrócimy do niego w rozdziale dotyczącym definiowania tych pytań.

Poprawność odpowiedzi na większość pytań Moodle może sprawdzić i ocenić automatycznie. Jedynie w pytaniach otwartych (z długą odpowiedzią), system tylko przyjmuje odpowiedź nadesłaną przez ucznia, a ocenić musi ją nauczyciel. Warto jednak wiedzieć, że oceny wystawione automatycznie przez Moodle nauczyciel może zawsze unieważnić i zastąpić ocenami wykonanymi osobiście.

Ocenę za swoją odpowiedź (automatyczną) uczeń może zobaczyć natychmiast po przesłaniu odpowiedzi lub później, po zakończeniu quizu. Termin ten ustala się w formularzu quizu i obowiązuje on dla wszystkich pytań, które się na niego składają.

Informacja zwrotna

Informacja zwrotna to komentarz, który Moodle automatycznie wyświetla uczniowi, po wybraniu lub wpisaniu konkretnej odpowiedzi, ewentualnie trochę później, na przykład po zakończeniu całego quizu (termin ten ustalamy w parametrach quizu, podobnie jak termin pokazania ocen). Mamy przy tym możliwość zdefiniowania:

  • ogólnej informacji zwrotnej;
  • informacji zwrotnej związanej z każdą z przewidzianych odpowiedzi.

Ogólna informacja zwrotna, jeśli została wypełniona, to jest wyświetlana niezależnie od tego, czy udzielona odpowiedź jest poprawna czy nie. Dobrą praktyką jest zamieszczanie w takiej informacji wskazówek o dodatkowych źródłach, ciekawostkach czy rozszerzeniach tematu, którego dotyczy pytanie. Poprawną odpowiedź jest sens podawać w tej postaci tylko wtedy, gdy nie jest ona jednoznaczna - w pozostałych przypadkach zawsze można bowiem wyświetlić uczniowi zdefiniowaną w pytaniu dobrą odpowiedź. W przypadkach innych, niż wymienione, ogólną informację zwrotną zazwyczaj się pomija. Zamieszczanie w niej tylko komentarza z pochwałą lub zachętą jest często niezręcznym rozwiązaniem, bo zmusza ucznia do dodatkowego klikania, by przejść do kolejnego pytania - będziemy mieli okazję przekonać się osobiście, jak to działa, robiąc przykładowe quizy.

Informacja zwrotna związana z konkretną odpowiedzią może zawierać wyjaśnienia, dlaczego dana odpowiedź jest tylko częściowo poprawna lub wręcz całkiem błędna. Warto z tej możliwości korzystać zwłaszcza przy pytaniach (odpowiedziach) podchwytliwych. Na kolejnych zajęciach przekonamy się, że w quizach możemy pozwolić uczniowi ponawiać próby odpowiedzi na pytania - informacja zwrotna może wówczas służyć do naprowadzenia ucznia na właściwą odpowiedź.
Jak poprzednio, warto zastanowić się, czy informacja zwrotna przy odpowiedzi całkowicie poprawnej ma sens. Możemy zamieścić w niej komentarz, który w pełni wyjaśni uczniowi sposób rozumowania prowadzący do właściwej odpowiedzi, jeśli podejrzewamy, że trafił na nią przypadkiem. O tym, że odpowiedź jest poprawna, uczeń dowie się od Moodle, jeśli ustawiliśmy parametr natychmiastowego pokazywania ocen. Jeśli natomiast z jakiegoś powodu odroczyliśmy pokazywanie oceny (na przykład, by uczniowie nie przekazywali sobie poprawnych odpowiedzi przez zakończeniem quizu), to nie należy również ujawniać oceny w informacji zwrotnej.

Definiowanie pytań - proste przypadki

W tym rozdziale będziemy omawiać kolejno sposób definiowania pytań różnych typów. Dla każdego z nich pokażemy schemat formularza z wypełnionymi polami i omówimy trudniejsze aspekty, jeśli w danym rodzaju pytania występują. Przykładowe pytanie każdego z omawianych rodzajów występuje także w quizie zamieszczonym na głównej stronie kursu Moodle tuż pod tym materiałem. Warto rozwiązać ten quiz, by przekonać się, jak od strony ucznia wyglądają różne pytania. Jak zwykle zachęcam do samodzielnego przećwiczenia tworzenia pytań, w swoim kursie ćwiczeniowym. Przypomnijmy:
  • do banku wchodzimy wybierając opcję Pytania w bloku Administracja;
  • na stronie banku wybieramy kartę Pytania, o ile nie jest aktualnie wybrana;
  • rozwijamy listę Utwórz nowe pytanie i wybieramy z niej typ pytania, które chcemy zdefiniować.

Opis prawda/fałsz

W opisie umieszczamy ogólne informacje, opis sytuacji, cytat czy dane, których dotyczą dalsze zadania. Nie ma w nim natomiast pytania, na które uczeń musiałby odpowiadać. Definiując pytanie opisowe:

  1. wybieramy kategorię, w której pytanie zostanie umieszczone;
  2. podajemy nazwę pytania,
  3. wpisujemy jego tekst,
  4. kończymy klikając przycisk Zapisz zmiany i wracamy do strony banku pytań.

Warto zauważyć, że wpisując treść pytania (dotyczy to wszystkich rodzajów) możemy korzystać z edytora, różnych kolorów i czcionek. Mamy także możliwość zamieszczania ilustracji.

formularz pytania opis

Prawda/Fałsz prawda/fałsz

Pytania tego typu poznaliśmy już na poprzednich zajęciach. Zaczęliśmy od nich, bo ich definiowanie jest bardzo proste. Trzeba tylko wprowadzić treść pytania i wskazać, która z dwóch możliwych odpowiedzi: Prawda czy Fałsz, jest poprawna. Teraz możemy dodatkowo wzbogacić pytanie o informację zwrotną dla każdej odpowiedzi:

  1. wybieramy kategorię pytania Geografia, wpisujemy nazwę oraz tekst pytania i wybieramy poprawną odpowiedź z listy (ewentualnie otwieramy do edycji pytanie geografia1 utworzone na poprzednich zajeciach);
  2. ogólną informację zwrotną pozostawiamy niewypełnioną;
  3. wypełniamy pola informacji zwrotnej do odpowiedzi Prawda, która nie jest poprawną odpowiedzią;
  4. w pole informacji zwrtonej do odpowiedzi Fałsz wpisujemy informację rozszerzającą temat;
  5. kończymy definiowanie klikając przycisk Zapisz zmiany.
odpowiedz zwrotna

Długa odpowiedź dluga_odpowiedz

Definiowanie pytania z długą odpowiedzią jest proste.

  1. Wybieramy kategorię Geografia i wpisujemy nazwę starorzecze.
  2. Wpisujemy tekst pytania:
    Opisz mechanizm powstawania starorzecza. Twoja wypowiedź powinna mieć 2-3 strony tekstu (za stronę przyjmujemy ekran komputera). Może być dodatkowo ilustrowana zdjęciami oraz rysunkami.
  3. Ustalamy punkty, czyli domyślną ocenę za zadanie - tym razem przydzialmy 3 zamiast domyślnej wartości 1, bo odpowiedź wymaga od ucznia większego nakładu pracy.
  4. Klikamy przycisk Zapisz zmiany.

Pozostaje jedynie zauważyć, że sprawdzanie odpowiedzi uczniów nie jest już tak szybkie. Moodle nie jest w stanie zrobić tego za nauczyciela. Gdy uczniowie rozwiążą zadanie, nauczyciel będzie mógł obejrzeć ich wypowiedzi i przyznać oceny w skali 0-3 (w tym przypadku). Jak to się dzieje, zobaczymy na kolejnych zajęciach, na którch będziemy tworzyć quizy z pytań.

dluga wypowiedz

Definiowanie pytań wielokrotnego wyboru wybor

Na pytania wielokrotnego wyboru przeznaczymy oddzielny rozdział, gdyż są to pytania bardzo często stosowane w testach, a ich definiowanie wymaga pewnej ostrożności.

W pytaniu wielokrotnego wyboru uczeń może mieć możliwość wskazania jednej poprawnej odpowiedzi lub wielu poprawnych odpowiedzi (od zera do wszystkich). Definiowanie i zastosowanie pytań z jedną i wieloma poprawnymi odpowiedziami istotnie się różni.

Pytania wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią

Następujące pytania to przykłady pytań wielokrotnego wyboru. Potraktujemy je, jako pytania, w których wymagamy jednej poprawnej odpowiedzi:

Które z podanych ptaków, to ptaki wodne, które można spotkać w Polsce?

  • kaczka krzyżówka
  • łyska
  • sikorka modra
  • łabędź czarny
  • pliszka rzeczna
  • krowa wodna

Które z podanych drzew, to drzewa liściaste rosnące w Polsce?

  • sosna
  • jesion
  • kasztanowiec
  • sekwoja
  • miłorząb

Które z podanych rzek płyną przez Polskę?

  • Bug
  • Łaba
  • Prut
  • Niemen
  • Wisła

W pytaniach tego typu, wiele spośród danych do wyboru odpowiedzi może być poprawnych, część może być częściowo poprawnych, a wybór niektórych (kompromitujących) możemy nawet karać punktami ujemnymi. Stopień poprawności odpowiedzi określamy przypisując jej procent punktów od -100% do 100%. Musimy przy tym przestrzegać następujących zasad:

  • co najmniej jednej odpowiedzi musimy przypisać 100% punktów (ale możemy taką maksymalną ocenę przypisać kilku odpowiedziom — uczeń dostanie wówczas maksymalną ocenę za wskazanie dowolnej z nich);
  • możemy kilku odpowiedziom przypisać wartości pośrednie pomiędzy 0% a 100%;
  • zazwyczaj niepoprawnym odpowiedziom przypisujemy 0% (czyli Żaden);
  • niektórym odpowiedziom, obnażającym wyjątkową niewiedzę, możemy mieć ochotę przypisać punkty ujemne i zobaczymy, że w formularzu pytania taka opcja jest dostępna; jednak w pytaniach wyboru z jedną odpowiedzią punkty ujemne są zamieniane na zero i nie mają znaczenia.

Uczeń odpowiadając na pytanie ma możliwość wskazania tylko jednej odpowiedzi i otrzymuje procent punktów za zadanie przypisany tej odpowiedzi. Jeśli uczeń może poprawiać swoją odpowiedź (ustalamy to w czasie definiowania quizu), to za każdą zmienioną odpowiedź można odjąć mu punkty karne. Wysokość stosowanej kary także określamy w parametrach quizu i dotyczy ona wszystkich pytań quizu.

Na przykład, odpowiedziom na pytanie o ptaki wodne Polski możemy przypisać wartości:

  • kaczka krzyżówka — 100%
  • łyska — 100%
  • sikorka modra — żaden
  • łabędź czarny — 30%
  • pliszka rzeczna — 20%
  • krowa wodna — –50%

Możemy także zezwolić na zmianę odpowiedzi z karą 0.2. Wówczas uczeń otrzyma następującą ocenę:

  • za odpowiedź łabędź czarny otrzyma 0.5; po zmianie odpowiedzi na łyska ocena jest zmieniana na 1-0.2=0.8;
  • za odpowiedź sikorka modra otrzyma 0; po zmianie odpowiedzi na łabędź czarny ocena jest zmieniana na 0.5-0.2=0.3;
  • za odpowiedź sikorka modra otrzyma 0; po zmianie odpowiedzi na krowa morska ocena pozostaje równa 0, bo od zera punktów karnych już nie odejmujemy.

Wysokość kary naliczanej za zmianę odpowiedzi dla zadania określamy w ułamku maksymalnej oceny (w tym przypadku 0.2 z 1 punktu czyli 0.2 punktu; gdybyśmy przypisali zadaniu karę 0.2 i 3 punkty, to wartość kary w punktach wynosiłaby 0.6 punktu). Po każdej zmianie odpowiedzi kara (zawsze ta sama wartość w punktach) jest odejmowana od aktualnego wyniku ucznia, dopóki ma on dodatnią ocenę za dane zadanie.

Pytania wielokrotnego wyboru z wieloma odpowiedziami

Sytuacja dodatkowo komplikuje się w przypadku pytań, w których uczeń może (powinien) wskazać kilka odpowiedzi. Wówczas musimy bardzo uważnie przypisywać punkty do poszczególnych odpowiedzi - uczeń uzyska wynik równy sumie punktów za zaznaczone odpowiedzi.

Powiedzmy, że mamy pytanie, dla którego podaliśmy 6 odpowiedzi, w tym 4 poprawne. Rozważmy następujące sposoby przypisania punktów za poszczególne odpowiedzi i ich następstwa.

1. Wystarczy jedna poprawna?

Dajmy

  • 100% każdej odpowiedzi poprawnej oraz
  • 0% każdej odpowiedzi błędnej.
Wówczas uczeń, który wśród zaznaczonych będzie miał choć jedną poprawną odpowiedź, dostanie maksimum punktów niezaleznie od tego, jak zaznaczył pozostałe odpowiedzi. Nie liczy się też, czy znalazł wszystkie poprawne odpowiedzi. Nie to chcielibyśmy nagradzać.

3. Podzielmy po równo

Jak widać, jeśli ma być sprawiedliwie, to trudno obejść się bez kar za złe odpowiedzi. Podzielmy więc po równo 100% pomiedzy odpowiedzi poprawne i -100% pomiędzy odpowiedzi błędne. W ten sposób przypiszemy:

  • 25% każdej odpowiedzi poprawnej oraz
  • -50% każdej odpowiedzi błędnej.
Teraz uczeń, który po prostu zaznaczy wszystko, nie dostanie nic. Zaznaczenie każdej dobrej odpowiedzi będzie zwiększało jego wynik, a złej - zmniejszało.

5. Kompromitacja

Przy nierównym rozdziale nagród i kar może pojawić się pokusa, by niektórym odpowiedziom, wyjątkowo kompromitującym, przyznać dużą część "karnych procentów". Na przykład możemy skorygować nasze pytanie dodając do zestawu jedną odpowiedź absurdalnie błędną i przydzielić:

  • punkty dodatnie tak samo jak poprzednio oraz
  • -90% dorzuconej odpowiedzi kardynalnie błędnej oraz po -5% pozostałym odpowiedziom błędnym.
Przyjrzyjmy się skutkom. W wielu przypadkach "odpowiedź kompromitującą" łatwo rozpoznać. Uczeń, który wyeliminuje tylko ją i zaznaczy wszystkie pozostałe bez dalszego namysłu, dostanie 90% punktów! To nie wygląda dobrze!

2. Złe się nie liczą?

Aby nagrodzić znalezienie wszystkich poprawnych odpowiedzi podzielmy pomiędzy nie równo ocenę za zadanie i przypiszmy:

  • 25% każdej odpowiedzi poprawnej oraz
  • 0% każdej odpowiedzi błędnej.
Wówczas uczeń nie uzyska maksimum punktów, dopóki nie zaznaczy wszystkich poprawnych odpowiedzi. Jednak nadal na jego ocenę nie ma wpływu zaznaczenie opcji złych! To oznacza, że uczeń, który będzie zaznaczał wszystkie opcje nie wiedząc, które są poprawne, a które nie, uzyska maksimum punktów. Czyli nadal jest źle!

4. Podzielmy nierówno

Trzymając się wypracowanej przed chwilą zasady, by suma za odpowiedzi poprawne dawała 100% i suma za odpowiedzi niepoprawne dawała -100%, możemy zróżnicować znaczenie poszczególnych opcji. Niektórym odpowiedziom poprawnym możemy dać trochę więcej, innym trochę mniej, podobnie możemy postąpić z "karnymi procentami". Dajmy:

  • 50%, 20%, 20% i 10% kolejnym odpowiedziom poprawnym oraz
  • -60% odpowiedzi błędnej bardziej obnażającej niewiedzę i -40% drugiej odpowiedzi złej, tej mniej niepoprawnej.

6. Ostatni szlif

Pora więc na ostatnią korektę. Jeśli mamy w zestawie odpowiedzi absurdalnie niepoprawne, odpowiedzi "po prostu" niepoprawne i odpowiedzi poprawne, to:

  • przypiszmy po -100% każdej odpowiedzi absurdalnie niepoprawnej;
  • pomiedzy zwykłe odpowiedzi niepoprawne podzielmy, niekoniecznie równomiernie, -100%;
  • pomiedzy odpowiedzi poprawne podzielmy, również niekoniecznie równomiernie, 100%.
Przy przydzielaniu punktów i planowaniu oceny obowiązują dodatkowo następujące zasady:
  • uczeń musi mieć szansę na uzyskanie 100% punktów za pytanie, więc suma procentów przyznanych odpowiedziom pozytywnym musi wynosić co najmniej 100%;
  • uczeń nie dostaje więcej niż 100% punktów za zadanie, więc jeśli procenty przypisane odpowiedziom pozytywnym zsumują się do wyższego wyniku, to i tak jest on obniżany do 100%;
  • uczeń nie dostaje za zadanie wyniku ujemnego, więc jeśli odpowiedzi zsumują się do wyniku poniżej 0, to wynik jest podnoszony do 0;

Definiowanie pytań z wielokrotnego wyboru

Korzystając z zebranych doświadczeń zdefiniujemy w całości jedno z przykładowych pytań. Raz zastosujemy je jako pytanie z jedną odpowiedzią, a drugim razem, jako pytanie z wieloma odpowiedziami. Postaramy się także jak najsensowniej w obu przypadkach przypisać wagi możliwym odpowiedziom. Ponieważ w przypadku nierównomiernego oceniania odpowiedzi ważna jest informacja zwrotna uzasadniająca ocenę, więc tym razem nie będziemy jej pomijać.

Odpowiedź Punkty w wersji z jedną odpowiedzią Punkty w wersji z wieloma odpowiedziami Informacja zwrotna
kaczka krzyżówka100% 50% Kaczka krzyżówka to bardzo pospolity ptak wodny występujący w Polsce. Poprawną odpowiedzią jest także łyska.
łyska 100% 50% Łyska to bardzo pospolity ptak wodny występujący w Polsce. Poprawną odpowiedzią jest także kaczka krzyżówka.
łabędź czarny 30% -10%Łabędź czarny jest ptakiem wodnym, ale pochodzi z Australii. W Europie i w Polsce występuje na wolności tylko po "ucieczce" z hodowli. Jednak nie gniazduje i nie rozmnaża się na wolności.
pliszka rzeczna 10% -30%Pliszka nie jest ptakiem wodnym, ale ta odmiana pliszki występuje nad wodami i gniazduje w pobliżu rzek i jezior.
sikorka modra 0% -60%Sikorka modra jest ptaszkiem gniazdującym na drzewach i niewiążącym swego trybu życia ze zbiornikami wodnymi. Nie pływa, nie łowi ryb czy owadów wodnych.
krowa morska 0% -100%Krowa morska nie jest ptakiem! To ssak podobny do fok i morsów!

Skoro już wszystko jest zaplanowane, wejdźmy w swoim kursie ćwiczeniowym do banku pytań i z listy Utwórz nowe pytanie wybierzmy rodzaj Wielokrotny wybór. Na ekranie pojawia się wówczas formularz pytania. Wypełniamy go zgodnie z planem i poniższymi schematami tworząc pytanie wielkrotnego wyboru z jedną odpowiedzią ptaki wodne (jeden) oraz pytanie wielkrotnego wyboru z wieloma odpowiedziami ptaki wodne (wiele).

formularz pytania wielokrotny wybór z jedną odpowiedzią
  1. W pierwszej kolejności wybieramy kategorię oraz wypełniamy pola nazwa i tekst pytania. W treści pytania wyraźnie zaznaczamy, że możliwe jest, iż kilka odpowiedzi jest stuprocentowo poprawnych, ale trzeba (i wystarczy) wybrać jedną z nich.
  2. Następnie ustalamy ocenę oraz, jaki ułamek punktów karnych będziemy odejmować za zmianę odpowiedzi (jeśli na nią zezwolimy w parametrach quizu).
  3. Z listy wyboru związanej z polem Jedna wybieramy opcję określającą, że uczeń będzie mógł wybrać tylko jedną odpowiedź.
  4. Zaznaczamy pole Wymieszaj odpowiedzi, by zdefiniowane odpowiedzi były wyświetlane uczniowi w losowym porządku.
  5. Wypełniamy pola trzech pierwszych odpowiedzi, dla każdej wpisując zgodnie z planem samą odpowiedź (odpowiednio kaczka krzyżówka, łyska i łabędź czarny), procent punktów (odpowiednio 100%, 100% i 30%) oraz informację zwrotną jak na schemacie obok.
  6. Ponieważ trzy odpowiedzi, to za mało, klikamy przycisk Dodaj kolejne 3 pola, by w formularzu pojawiły się miejsca na kolejne odpowiedzi.
  7. Wypełaniamy pola trzech kolejnych odpowiedzi, dla każdej wpisując zgodnie z planem samą odpowiedź (odpowiednio pliszka rzeczna, sikorka modra i krowa morska), ocenę (odpowiednio 10%, 0% i 0%) oraz odpowiednią informację zwrotną.
  8. Kończymy definiowanie pytania klikając przycisk Zapisz zmiany.
  1. W pytaniu z wieloma odpowiedziami także rozpoczynamy od wyboru kategorii, wpisania nazwy i tekstu pytania. W treści wyraźnie podkreślamy, że można zaznaczyć wiele odpowiedzi i najlepiej, by były to tylko te całkowicie poprawne.
  2. Następnie ustalamy ocenę oraz, jaki ułamek punktów karnych będziemy odejmować za zmianę odpowiedzi (jeśli na nią zezwolimy w parametrach quizu).
  3. Z listy wyboru związanej z polem Jedna wybieramy opcję określającą, że uczeń będzie mógł zaznaczyć dowolną liczbę z przedstawionych odpowiedzi.
  4. Zaznaczamy pole Wymieszaj odpowiedzi, by zdefiniowane odpowiedzi były wyświetlane uczniowi w losowym porządku.
  5. Wypełniamy pola trzech pierwszych odpowiedzi, dla każdej wpisując zgodnie z planem samą odpowiedź (odpowiednio kaczka krzyżówka, łyska i łabędź czarny), ocenę (odpowiednio 50%, 50% i -10%) oraz informację zwrotną jak na schemacie obok.
  6. Ponieważ trzy odpowiedzi, to za mało, klikamy przycisk Dodaj kolejne 3 pola, by w formularzu pojawiły się miejsca na kolejne odpowiedzi.
  7. Wypełaniamy pola trzech kolejnych odpowiedzi, dla każdej wpisując zgodnie z planem samą odpowiedź (odpowiednio pliszka rzeczna, sikorka modra i krowa morska), procent punktów (odpowiednio -30%, -60% i -100%) oraz odpowiednią informację zwrotną.
  8. Kończymy definiowanie pytania klikając przycisk Zapisz zmiany.
formularz pytania wielokrotny wybór z wieloma odpowiedziami
Ostatnia modyfikacja: sobota, 12 marzec 2011, 22:07
Pomiń Nawigacja

Nawigacja

Pomiń Ustawienia

Ustawienia