Strony
Uczestnicy
Główne składowe
Temat 1
Temat 2
Temat 3
Temat 4
Temat 5
Temat 6
Temat 8
Temat 9
Temat 16
Słowo "lekcja" w Moodle nie oznacza typowej lekcji szkolnej, lecz jest zarezerwowane dla szczególnego rodzaju ćwiczenia, w którym przekazywanie informacji połączone jest ze sprawdzeniem jej przyswojenia. |
Definiując lekcję przygotowujemy odpowiedni materiał i dzielimy go na fragmenty. Do każdego
fragmentu możemy przygotować pytanie
sprawdzające. Przygotowane fragmenty z ewentualnymi
pytaniami nazywamy |
Karty lekcji są ułożone w naturalnym porządku, wynikającym z kolejności, w jakiej są zdefiniowane. Jednak uczeń niekoniecznie zobaczy karty w tej kolejności. Dla każdej karty zawierającej pytanie kontrolne można bowiem dodatkowo określić, do jakiej karty powinien zostać przeniesiony uczeń, po udzieleniu odpowiedzi. Mogą być to różne karty dla każdej z przewidzianych przez autora lekcji odpowiedzi. Taki sposób prowadzenia ucznia przez lekcję nazywamy nawigacją. Przykłady kilku typowych rozwiązań nawigacji są zaprezentowane na poniższych schematach.
Cały tok lekcji można podzielić na oddzielne fragmenty, tak zwane wątki. W wybranych miejscach lekcji umieszczamy wówczas karty pozwalające uczniowi wybrać wątek, który chce kontynuować. Takie karty nazywamy tablicami wątków. Lekcję zawierającą wiele wątków nazwiemy wielowątkową, a lekcję złożoną tylko z jednego wątku - prostą. Odrębnym typem lekcji są lekcje losowe. Składają się one z wielu niezależnych kart, które Moodle prezentuje uczniowi w losowej kolejności. W lekcji prostej i wielowątkowej można wprowadzić fragmenty losowe, nazywane klastrami. Poniżej przedstawiony jest schematyczny opis każdego z wymienionych typów lekcji. Jak je definiować, dowiemy się dopiero w następnej sekcji.
|
Lekcja prosta składa się z jednego wątku. Nawigacja w niej może być standardowa lub bardziej skomplikowana. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to cały czas lekcja prosta, w której uczeń nie ma w żadnym momencie możliwości wyboru ścieżki w lekcji czyli wątku. Jego "wybory" wynikają tylko i wyłącznie z oceny poprawności jego odpowiedzi przez system. |
|
Lekcja wielowątkowa zawiera w swojej treści karty, na których uczeń ma przedstawionych kilka opcji do wyboru, tzw. tablice wątków. Po dokonaniu wyboru uczeń kontynuuje wybraną ścieżkę (wątek) lekcji. Po zakończeniu wątku uczeń powraca do tablicy wątków, na krótej zaczyna się wątek. Często stosowanym rozwiązaniem jest:
|
|
Lekcja losowa to zbiór niezależnych i równorzędnych kart, na przykład:
|
|
Klastry to fragmenty lekcji prostych i wielowątkowych, które system prezentuje uczniowi, jak karty lekcji losowej - w przypadkowej kolejności. Na przedstawionym schemacie z kart z utworami Juliusza Słowackiego został utworzony klaster. To oznacza, że karty te będą prezentowane uczniowi w losowej kolejności. Dopiero, gdy odpowie poprawnie na wszystkie zawarte w nich pytania, zostanie przeniesiony do kolejnej karty lekcji - pierwszej za klastrem. |
Lekcja zasadniczo została pomyślana jako ćwiczenie jednocześnie przekazujące materiał jak i sprawdzające jego zrozumienie. W typowej lekcji jedna karta zawiera porcję informacji oraz pytanie kontrolne dotyczące tej informacji. Należy przyjąć, że uczeń podczas jednej sesji przy komputerze przejdzie lekcję (lub jej wątek) złożony z kilkunastu kart. |
Możliwe są oczywiście odstępstwa od powyższych zasad. Można zaplanować lekcję-rzekę, którą uczeń z założenia będzie wykonywał fragmentami. Duża liczba kart może być też wskazana w lekcjach losowych służących do treningu i sprawdzenia wiedzy. Lekcję można także związać z koniecznością poszukiwania odpowiedzi w innych materiałach niż zaprezentowana na kartach informacja, na przykład w podręczniku lub w Internecie. |
Wykonanie lekcji przez ucznia jest dość pracochłonne - wymaga sporej koncentracji i czytania tekstu ze zrozumieniem. "Motywacją" do poprawnych odpowiedzi jest możliwość przejścia do kolejnych kart, a raczej niemożliwość przejścia dalej w przypadku odpowiedzi niepoprawnych. |
||
Lekcja nie nadaje się do wprowadzania obszernych porcji materiału. Pracochłonność, czasochłonność i konieczność koncentracji mogą powodować zniechęcenie ucznia i niemożność ukończenia lekcji. |
||
Wskazane jest by materiał prezentowany w lekcji był atrakcyjny i zawierał elementy podtrzymujące zainteresowanie i koncentrację (grafika, animacja, niebanalne pytania kontrolne). |
||
Ważne jest, by odpowiedzi na pytania kontrolne były jednoznaczne. W przeciwnym razie uczeń może utknąć na jednej karcie bez możliwości przejścia dalej (przekonamy się później, że autor lekcji może takiej sytuacji zapobiec, jeśli ją przewidzi). |
||
Przygotowanie dobrej lekcji jest pracochłonne dla autora. Musi ona być także dobrze przetestowana (szczególną uwagę należy zwrócić na możliwość niezrozumienia pytania kontrolnego i niejednoznaczne odpowiedzi). |
||
Lekcja nie nadaje się raczej do kontroli wiedzy uczniów. Do tego celu zazwyczaj lepiej posłuży quiz. |
||
Lekcja nadaje się do samodzielnego powtarzania i utrwalania materiału przez uczniów. |
||
Lekcja nadaje się także do wprowadzania niewielkich (kilkustronicowych) porcji materiału, który jest dość treściwy i powinien być przyswojony ze zrozumieniem. |