czwartek, 20 maj 2021, 11:53
Serwis: Wrocławski Portal InformatycznyE
Edytor WYSIWYGEdytor, w którym użytkownik widzi na bieżąco ostateczny efekt swojej pracy. Na przykład — edytor, w którym piszemy tekst w html może:
Zazwyczaj edytory typu WYSIWYG są wygodniejsze w użyciu dla laików, początkujących i osób "mniej zaangażowanych" w dany język — pozwalają uzyskać różne efekty poprzez wybór z palety łatwych do skojarzenia ikonek. Edytory "zwykłe" są preferowane przez osoby dużo piszące w danym języku, dobrze znjące wszystkie znaczniki i słowa specjalne i nielubiące rozwiązań automatycznie narzucanych przez edytory WYSIWYG. |
L
Lekcja MoodleLekcja Moodle to składowa kursu Moodle. Można ją utworzyć w kursie korzystając z listy "Dodaj składową". Lekcja składa się z kart zawierających informacje i (ewentualnie) pytanie dotyczące informacji zawartych na karcie. Karty lekcji można powiązać w wątki. Wątki pozwalają zdefiniować nawigację w lekcji: przechodzenie do wybranej karty w zależności od poprawności odpowiedzi udzielonej na pytanie w aktualnej karcie. |
LMS (platforma edukacyjna)LMS to system zarządzania nauczaniem czyli platforma edukacyjna (od ang. learning management system). Jest to system komputerowy pozwalający:
|
P
Platforma edukacyjna (LMS)Platforma edukacyjna to system zarządzania nauczaniem (LMS od ang. learning management system). Jest to system komputerowy pozwalający:
|
W
Warsztaty MoodleWarsztaty Moodle to składowa kursu Moodle. Można je utworzyć w kursie korzystając z listy "Dodaj składową". Definiując warsztaty podajemy uczniom temat i oczekujemy, że nadeślą oni w odpowiedzi opracowania pisemne tego tematu. W warsztatach uczniowie mogą wzajemnie oceniać swoje opracowania. Rolą nauczyciela jest określenie kryteriów oceny, skali ocen oraz wagi oceny ucznia i oceny nauczyciela oraz udziału w warsztatach w roli autora opracowania oraz w rolui recenzenta prac innych uczestników. Określanie parametrów warsztatów jest dość pracochłonne. Wymaga od nauczyciela określaenia kryteriów oceny, być może wykonania kilku przykładowych ocen. Nauczyciel określa także, jaką część oceny za udział w warsztatach stanowi ocena za nadesłaną pracę, a jaką - ocena za wykonane recenzje. Ocena za nadesłaną pracę jest ustalana na podstawie ocen nauczyciela oraz ocen (recenzji) tej pracy wystawionych przez pozostałych uczniów. Obiektywność tych ocen można określić badając na przykład, ich zgodność z oceną nauczyciela lub ocenami innych uczniów. Uczniowie mogą być także oceniani za swoje recenzje - podstawą może być tu obiektywność ocen mierzona j.w. System Moodle zarządza warsztatami. Przyjmuje prace nadsyłane przez uczniów i "losowo" rozsyła je do innych uczniów (i, ewentualnie, nauczyciela) do recenzji. Oblicza także oceny za udział w warsztatach, zgodnie w wyznaczonymi zasadami. Warsztaty można by uznać za "samograj" - rodzaj aktywności w kursie, gdzie uczniowie nawzajem oceniają swoje prace, co eliminuje konieczność pracochłonnego sprawdzania prac "pisemnych" przez nauczyciela. Jednak, aby warsztaty dały miarodajne wyniki, trzeba dobrze przemyśleć zasady i kryteria oceniania (powinny być bardzo jasne i bardzo precyzyjne), zazwyczaj dokonać kilku wzorcowych ocen i uważnie badać, czy ustalone kryteria sprawdzają się w praktyce. Przykładowe zastowania warsztatów:
|
WYSIWYG Określenie edytora, w którym wszystkie efekty końcowe są od razu widoczne — patrz także edytor WYSIWYG w słowniku. |