Najwyższa pora przypomnieć
sobie, że kurs nie jest tylko dla nauczyciela. Bardzo potrzebni są w nim uczniowie i w tej sekcji
dowiemy się, jak pomóc im dostać się na kurs i uczynić w nim pierwsze kroki. W tym celu omówimy następujące zagadnienia:
Zapisy na kurs
W tej sekcji zakładamy, że mamy gotowy lub prawie gotowy kurs, który
chcemy w całości lub w części udostępnić uczestnikom.
Zasady i sposób zapisu uczestników na kurs są określone przez parametry występujące
w formularzu Ustawienia kursu, do którego nauczyciel
ma dostęp poprzez opcję o tej samej nazwie w bloku Administracja na stronie kursu.
|
By skorzystać z tej opcji musimy występować w kursie z
uprawnieniami nauczyciela, autora lub administratora. Pamiętajmy więc,
by:
- zalogować się w kursie (zapewne z uprawnieniami nauczyciela);
- jeśli wcześniej zmieniliśmy rolę na Uczeń
czy Student, to powróćmy do swej standardowej roli
nauczyciela - przycisk Zmień rolę na...;
- jeśli blok Administracja jest zwinięty,
to rozwińmy go, by zobaczyć znajdujące się w nim opcje.
|
1. Terminy zapisów na kurs
Okres i sposób zapisu na kurs określamy
w Ustawieniach kursu w grupie
opcji Zapisy.
W pierwszej kolejności wybieramy sposób zapisu i domyślną rolę nowego
uczestnika. Najwygodniej jest pozostać przy ustawieniach
standardowych:
- Internal enrollment - każdy użytkownik zarejestrowany w naszym Moodle
będzie mógł sam zapisać się na kurs;
- Student - nowo zapisany uczestnik
automatycznie dostaje uprawnienia ucznia/studenta.
Internal enrollment, czyli zapis
wewnętrzny, jest najbardziej typową dla Moodle metodą zapisów na kursy - każdy zarejestrowany
uczestnik Moodle ma prawo zapisać się na kurs znajdujący się na platformie. Prawo to można
ograniczyć definiując hasło dostępu do kursu lub ręcznie modyfikując
listę uczestników, o czym za chwilę. Zasadniczo jednak wychodzimy z
założenia, że
wstępna weryfikacja uczestników odbywa się na etapie tworzenia
kont w Moodle, a gdy użytkownik już takie konto ma, to może dość swobodnie
korzystać z oferty dydaktycznej naszej platformy.
Warto wiedzieć, że w razie potrzeby można korzystać z innych metod zapisu, w
szczególności takich, które wymagają wniesienia opłaty za kurs
(np. Paypal). Jeśli chcemy, by wnoszenie opłat i weryfikacja
odbywały się automatycznie, to musimy ustalić z administratorem
Moodle
dostępność takiej metody zapisu (będzie wówczas widoczna na liście
możliwych metod obok Internal enrollment) i podać w formularzu
Moodle koszt kursu i walutę.
Następne parametry pozwalają ograniczyć okres zapisów na
kurs. Prosty wybór opcji Nie
lub Tak pozwala ręcznie sterować okresem
zapisów, czyli otworzyć kurs, gdy jest on gotowy na przyjęcie
uczestników, i zamknąć, gdy wszyscy już się
zapiszą. Opcja Zakres dat pozwala z góry
określić termin zapisów i złożyć na Moodle odpowiedzialność za jego
dopilnowanie.
Ustawienie ostatniego parametru
- Okres uczestnictwa - spowoduje,
że po określonej liczbie dni uczestnicy zostaną automatycznie wypisani z kursu
przez system, przy czym okres uczestnictwa jest naliczany każdemu
uczestnikowi indywidualnie. Aby uprzedzić uczestników i nauczycieli
o upływającym okresie uczestnictwa w kursie, warto pamiętać o
ustawieniu
parametrów w kolejnej grupie opcji Zgłoszenie o
wygaśnięciu.
- Powiadom - czy system ma wysłać e-mail do nauczyciela z informacją, że
upływa okres uczestnicztwa ucznia w kursie ;
- Zawiadom studentów - czy analogiczne ostrzeżenie zostanie wysłane na e-mail
ucznia;
- Próg - ile dni przed wypisem zostaną wysłane powyższe ostrzeżenia.
2. Problemy z zapisami i wypisami
W trakcie trwania kursu nauczyciel może modyfikować parametry
określające terminy zapisów. Może także zapisywać i wypisywać
uczestników kursu. Dodatkowo, uczniowie mogą samodzielnie
wypisywać się z kursu i, ewentualnie, zapisywać się ponownie. Warto
wyjaśnić sobie, co może wówczas dziać się z uczestnikami i efektami
ich pracy w kursie.
- Zmiana terminu zapisów lub ich zamknięcie nie powodują wypisania
uczestników już zapisanych na kurs. Jeśli to konieczne, nauczyciel
lub administrator mogą wypisać ich ''ręcznie''.
- Uczestnik, który samodzielnie wypisze się z kursu,
może mieć problem z powrotem, jeśli w
międzyczasie upłynął lub został zmieniony termin zapisów. W
takiej sytuacji musi zwrócić się do nauczyciela lub administratora,
który może go zapisać na kurs ''ręcznie''.
- Przypomnijmy, że ustalenie w opcjach kursu ograniczonego Okresu uczestnictwa spowoduje,
że po jego upływie uczestnicy zostaną automatycznie wypisani z kursu
przez system. Okres uczestnictwa jest naliczany każdemu
uczestnikowi indywidualnie, od momentu zapisu. Z racji problemów,
jakie może spowodować automatyczne wypisywanie uczniów z kursu, zwłaszcza w okresie zaliczeń
i terminów oddawania prac końcowych, z opcji tej należy korzystać
ostrożnie lub nie korzystać wcale.
- Gdy uczestnik wypisuje się z kursu (lub zostaje wypisany), system
Moodle przechowuje w swojej bazie wszystkie jego prace, oceny,
aktywności itp. Jednak dopóki uczestnik nie zapisze się ponownie
na
kurs (lub nie zostanie zapisany), informacje te nie są dostępne. W szczególności
nauczyciel może mieć problemy z oceną prac i postępów takiego uczestnika.
- Gdy uczestnik zapisuje się ponownie na kurs (lub zostaje
zapisany), wszystkie jego aktywności w kursie (prace, oceny,
wypowiedzi) stają się ponownie dostępne. Umożliwia to uczestnikowi
kontynuację kursu, a nauczycielowi - ocenę całkowitego uczestnictwa
takiej osoby w kursie.
|
3. Uczeń, student czy uczestnik? A może gość?
Uczestników kursu możemy nazwać: uczniami, studentami, kursantami czy
żakami w zależności od typu kursu i odbiorców, dla których jest
przeznaczony. Wstępnie w kursie stosowany jest termin
domyślny, ustawiony w Moodle. W kursach szkolnych często jest to
słowo uczeń, a w akademickich
- student. Jeśli termin ten nie odpowiada nam lub
uczestnikom naszego kursu, to możemy go zmienić
w Ustawieniach
kursu.
Oprócz uczniów w kursie mogą pojawić
się goście - zezwalamy im na dostęp
w Ustawieniach kursu.
Gość jest biernym uczestnikiem kursu - może śledzić zawartość
materiałów, polecenia zadań, wpisy na forach, ale nie może sam
wykonywać ćwiczeń, wypowiadać się na forach, przesyłać prac do
oceny. Jako gości zapraszamy do kursu zazwyczaj osoby, którym chcemy polecić
(zarekomendować) nasz kurs, lub od których chcemy usłyszeć opinię na
jego temat.
4. Udostępnianie kursu
Oprócz określenia terminu zapisów na kurs, dodatkowo autor lub
nauczyciel może kurs zamknąć lub zabezpieczyć hasłem.
Do tego celu służą opcje w grupie Dostępność
w Ustawieniach kursu.
- Opcja dostępność - pozwala
zamknąć kurs, niezależnie od terminu zapisów. Wybór wartości Ten
kurs NIE JEST dostępny dla studentów powoduje, że uczestnicy
kursu nie mogą się do niego dostać, a nowi uczniowie nie mogą się na
niego zapisać nawet, jeśli trwa okres zapisów. Nazwa zamkniętego
kursu przestaje być widoczna na stronach Moodle dla potencjalnych
uczestników. Widzą ją jedynie osoby o odpowiednich uprawnieniach,
tj. administrator, autor czy nauczyciel kursu.
Po przywróceniu wartości opcji Ten
kurs JEST dostępny dla studentów wszystko powraca do normy -
zapisani uczestnicy znowu mogą wchodzić do kursu, a nowi - zapisywać
się, jeśli nie upłynął okres zapisów.
- Opcja Klucz dostępu pozwala
określić hasło, które będzie potrzebne, by zapisać się na
kurs. Hasło to nie jest potrzebne osobom, które już są uczestnikami
kursu. Zamiana hasła na nowe także ma wpływ tylko na nowych
uczestników - uczniowie już zapisani na kurs (w czasie, gdy nie było
hasła lub obowiązywało inne) wchodzą do kursu bez podawania
hasła.
- W opcji Dostęp jako gość określamy, czy
kurs jest całkowicie zamknięty dla gości (niezależnie od
zdefiniowania hasła dostępu do kursu), ewentualnie czy jest dostępny
po podaniu hasła lub wręcz bez hasła. Pierwsza możliwość całkowicie
zabezpiecza nas przed gośćmi, druga - pozwala wpuścić wybranych,
którym podamy hasło,
trzecia - pozwala wchodzić wszystkim chętnym.
Z opcji dostępności najczęściej korzysta się zgodnie z następującem
schematem:
- Zamykamy dostęp do kursu
(Dostępność=Ten kurs nie jest dostępny
dla studentów), gdy nie jest on jeszcze gotowy do użytku lub nie
nadszedł jeszcze czas rozpoczęcia kursu. Po zakończeniu kursu, jeśli
uważamy, że użytkownicy nie powinni do niego powracać, także możemy
go zamknąć. W trakcie trwania kursu
rzadko zachodzi potrzeba zamknięcia dostępu uczestnikom.
- Skuteczność hasła jest ograniczona - każdy z uczestników, który je
poznał, może przekazać je innym osobom. Hasło stosujemy wówczas, gdy
nie chcemy mieć w kursie osób przypadkowych, które weszły do kursu
raz i nie wypisały się, choć nie zamierzają w kursie
uczestniczyć. Jeśli chcemy mieć ścisłą kontrolę nad składem grupy
uczestniczącej w kursie, najlepiej łączyć stosowanie hasła z ręczną
modyfikacją listy uczestników (o tym niżej).
|
"Ręczne" zarządzanie listą uczestników
Nauczyciel ma wgląd w listę
osób zapisanych na kurs. Może ją także
modyfikować wypisując wybrane osoby lub dopisując nowe spośród
użytkowników Moodle.
|
Z możliwości tych zazwyczaj korzysta się, by ustalić ostateczny skład
uczestników kursu (po samodzielnych zapisach) i, ewentualnie, dopisać
osoby, które zgłosiły się po terminie zapisów.
|
1. Lista uczestników kursu - dostęp dla nauczyciela
Listę uczestników kursu mogą oglądać zarówno nauczyciele, jak i
pozostali uczestnicy kursu. By ją wyświetlić, trzeba wybrać na stronie kursu
w bloku
Osoby opcjię
Uczestnicy
Po wyborze opcji nauczyciel widzi pełną listę uczestników kursu z szeregiem opcji
ułatwiających przeszukiwanie i wykonywanie pewnych operacji. Na
przykład, wybierając kilka osób (zaznaczając przy nich pola w
kolumnie Zaznacz) można wysłać do nich
wiadomość, przedłużyć ich uczestnictwo w kursie lub wypisać je z kursu.
Długa lista uczestników Gdy na kurs jest
zapisanych wiele osób, ich wykaz może nie mieścić się na jednym
ekranie i Moodle wyświetla wówczas tylko po kilka osób na raz. Nie powoduje
to żadnych problemów z przeglądaniem czy przeszukiwaniem listy
uczestników. Możemy jednak napotkać niemiłą niepodziankę, gdy
zechcemy zaznaczyć grupę składającą się z osób wyświetlanych na
różnych stronach i, na przykład, wysłać do nich tę samą wiadomość.
Niestety, zaznaczenia wprowadzone na stronie
znikają, gdy opuścimy tę stronę przechodząc do kolejnej.
Problem ten
możemy rozwiązać wyświetlając pełną listę uczestników kursu (taka
opcja jest dostępna przy długich listach na dole strony) i na niej
zaznaczając całą wybraną grupę osób bez przeładowywania strony.
2. Profil uczestnika kursu
Wybierając dowolną osobę z listy (klikając na
jej nazwisko lub ikonę) można
wyświetlić profil tej osoby. Jest to
formularz zawierający znacznie bardziej szczegółowe dane osobowe niż tylko
imię i nazwisko - w tym dane kontaktowe. Poprzez profil można
dotrzeć także do kart z informacjami o aktywności uczestnika, jego
kursach, wpisach itp.
Ochrona danych. Przy dostępie do danych
osobowych i kontaktowych uczestników należy zachować szczególną
ostrożność. W szczególności należy unikać udostępniania adresów
e-mail, bo jest to łakomy kąsek dla wielu producentów "reklam",
które potem zaśmiecają skrzynki e-mailowe użytkowników
Internetu.
3. Lista uczestników kursu - dostęp dla ucznia
Jak już wpomnieliśmy, uczestnik kursu także może zobaczyć listę
współuczestników kursu. Jego możliwości są jednak ograniczone:
- nie widzi na liscie osób, które mają
status Ukryty; status taki może mieć
zarówno nauczyciel, jak i uczeń, a nadaje się go w momencie "ręcznego"
zapisywania osoby na kurs (zobaczymy to w kolejnym akapicie);
- nie ma możliwości zaawansowanego operowania na liście uczestników,
w tym wybierania grupy osób, wysyłania wiadomości do całej grupy itp.
- może wyświetlić profil widocznego uczestnika kursu, ale nie widzi
w nim wszystkich kart i danych; oczywiście nie może także nikogo
(oprócz siebie) wypisać z kursu.
|
4. Role w kursie
Zarządzanie listą uczestników kursu jest dostępne tylko dla
nauczyciela czy administratora. Opcję Przypisz
role, która nam to umożliwia,
znajdziemy w bloku Administracja na stronie
kursu.
Po jej wybraniu widzimy wszystkie
możliwe role w kursie. Przy każdej z nich
znajduje się krótki opis uprawnień związanych z daną rolą oraz liczba
i lista użytkowników, którzy w naszym kursie mają przypisaną daną
rolę.
Role w Moodle to pojęcie pozwalające dość
szczegółowo zarządzać uprawnieniami grup osób do różnych
obiektów. Na powyższym wykazie widzimy tylko role już
zdefiniowane w Moodle ze standardowo przypisanymi
uprawnieniami. Istnieje jednak możliwość definiowania nowych ról
lub modyfikacji uprawnień ról już istniejących. Powrócimy do tego
tematu
na jednych z późniejszych zajęc kursu.
5. "Ręczne" zarządzanie rolami w kursie
Mając zbiorcze zestawienie ról w kursie, możemy przejść do
zarządzania grupą osób z odpowiednią rolą w naszym kursie - my
zajmiemy się rolą
Student/uczeń. Po kliknięciu na jej nazwę na zbiorczym
zestawieniu otwiera się nowy ekran,
na którym widzimy:
- po lewej stronie - listę uczestników aktualnie mających przypisaną
rolę student/uczeń w naszym kursie;
- po prawej stronie - listę wszystkich uczestników Moodle, którzy
potencjalnie mogą stać się studentami/uczniami kursu.
- Wypisanie z kursu - możemy wybrać
dowolną osobę z listy uczestników (po lewej stronie) i wykreślić ją z listy studentów/uczniów kursu
używając przycisku Usuń. W ten sposób
odbieramy osobie prawa studenta/ucznia w kursie, czyli praktycznie
wypisujemy ją z kursu. Nie musimy przy tym pytać jej o zgodę czy
uprzedzać o fakcie wypisania. Jeśli jednak ta sama osoba ma w kursie
jeszcze inne uprawnienia, na przykład nauczyciela, to pozostaje w
kursie we wszystkich rolach, których jej nie odebraliśmy.
- Zapisanie na kurs - możemy
wybrać dowolną osobę z listy po prawej stronie i zapisać ją na
kurs przyciskiem Dodaj. Do tego także nie potrzebujemy zgody
tej osoby. Wybierając użytkowników z (zazwyczaj) dłuższej
listy "nie-uczestników" kursu możemy skorzystać z
okienka Wyszukaj. Wykonany w ten sposób
wpis na kurs oznacza w rzeczywistości przyznanie osobie roli
studenta/ucznia w kursie. Tej samej osobie możemy przypisać jeszcze
inne role (nauczyciela, autora). Wówczas w każdej sytuacji w kursie
będzie mogła wybrać pełnioną rolę i/lub używać roli dającej jej największe
uprawnienia.
- Ukrywanie uprawnionych - przypisując
dowolnej osobie wybraną rolę możemy ten fakt ukryć przed
pozostałymi uczestnikami kursu. Do tego celu służy ikonka . Trzeba ją
znaznaczyć PRZED wybraniem osób do dodania do listy uprawnionych .
Ukrytych
ról nie mogą zazwyczaj widzieć studenci i uczniowie, natomiast dla
nauczycieli i administratorów są one widoczne tak samo, jak role
nieukryte. Przy osobach, których rola jest ukryta, widoczny jest
jedynie odpowiedni komentarz.
|
Przygotowanie ucznia do udziału
w kursie
Potencjalni uczestnicy naszego kursu mogą być już użytkownikami obytymi z
Moodle z racji uczestnictwa w innych kursach. Wówczas wszelka pomoc w
zapisach na kurs i zorientowaniu się w systemie jest zbędna. W
przeciwnym przypadku konieczne jest elementarne przeszkolenie.
|
Powinno
ono pomóc uczniom przygotować swój komputer do pracy w kursie, założyć
konto w Moodle, wypełnić swój profil i dostać się na kurs.
|
1. Stanowisko pracy ucznia
Uczeń odbiera kurs przez przeglądarkę internetową. Potrzebuje więc
komputera podłączonego do sieci z zainstalowaną
przeglądarką.
- Podłączenie do sieci może być
przeciętnej jakości, chyba że kurs
zawiera materiały audiowizualne - wtedy powinno być szybsze. Słabe
połączenie będzie powodowało przerwy w komunikacji i nadawaniu/odbieraniu materiałów.
- Sprzęt multimedialny, czyli głośnik,
mikrofon i kamera, bywają potrzebne tylko w pewnych
sytuacjach - gdy kurs zawiera materiały audio i/lub planujemy
komunikację audiowizualną przez sieć. Do odbioru materiałów
audiowizualnych zazwyczaj wystarcza głośnik wbudowany w
komputer - trzeba tylko dbać, by głośnik był włączony i dźwięk
odpowiednio podgłośniony. Kamera i mikrofon są potrzebne tylko wtedy,
gdy uczeń musi "nadawać" od siebie, czyli kontaktować się głosem
i obrazem z domu z nauczycielem lub innymi uczestnikami kursu.
Taki kontakt zazwyczaj wymaga dość sprawnego łącza i dobrego ustawienia głośników i mikrofonu (w celu uniknięcia sprzężęnia). Na wypadek problemów powinna być
możliwość zastąpienia kontaktu audiowizualnego przesyłaniem pisemnych komunikatów. Jeśli natomiast kontakt audiowizualny jest bardzo istotny w zaplanowanych zajęciach, to należy przeprowadzić najpierw próbną sesję łączenia, w czasie której wszyscy uczestnicy sprawdzą i dostroją sprzęt.
- Przeglądarka internetowa to podstawowe
oprogramowanie potrzebne uczniowi do udziału w kursie. Można
przyjąć, że każdy uczeń na swoim komputerze ma przynajmniej jedną
przeglądarkę. Czasami okazuje się, że niektóre przeglądarki nie
potrafią otworzyć poprawnie pewnych materiałów. Jeśli takie sytuacje
dotyczą materiałów z naszego kursu warto:
- poradzić uczniom, by aktualizowali wersje swojej przeglądarki i
zaopatrywali je w odpowiednie wtyczki (na przykład do odczytu plików
pdf lub odbioru apletów Javy);
- poradzić im także zainstalowanie jednej lub dwóch dodatkowych
przeglądarek (najlepiej najbardziej popularnych) i próbowanie
otwierania kłopotliwych materiałów poprzez nie;
- samemu przetestować odbiór materiałów poprzez 2-3 najbardziej
popularne przeglądarki i zamieścić w kursie informacje, które z nich
obsługują poprawnie nasz kurs.
- Narzędzia tworzenia materiałów są potrzebne uczniowi tylko
wtedy, gdy wymagamy od niego wykonywania prac za pomocą tych narzędzi
- na przykład przygotowywania plików graficznych lub obróbki zdjęć,
przygotowywania i formatowania tekstu, przygotowywania
prezentacji. Jeśli nasz kurs tego wymaga, to warto uczniowi polecić
zestaw narzędzi. Trzeba przy tym bardzo zwracać uwagę na koszty
polecanego
oprogramowania (dostępność wersji darmowych lub edukacyjnych).
Po rozważeniu wszystkich powyższych aspektów oraz analizie sytuacji
naszych potencjalnych uczniów, trzeba ustalić jakie łącze, sprzęt
oraz oprogramowanie będą potrzebne, by uczestniczyć w kursie. Jeśli
konieczne są rozwiązania poniżej standardowych (kiepski dostęp uczniów do
Internetu), to być może trzeba do nich dostosować kurs (na przykład rezygnując z
telekonferencji i przygotowując materiały do pracy w trybie off-line). Jeśli na potrzeby
kursu uczniowie muszą wyposażyć komputery ponadstandardowo
(dodatkowe oprogramowanie i sprzęd multimedialny), to także należy
ich o tym uprzedzić.
Praca w trybie off-line, czyli
bez dostępu do Internetu, zazwyczaj znacznie ogranicza możliwości
korzystania z kursu założonego w Moodle. Uczeń nie ma wówczas dostępu do materiałów na
stronie, nie docierają do niego bieżące ogłoszenia, nie może
nadsyłać prac i rozwiązywać testów. Jednak w przypadku, gdy uczeń ma
ograniczony czasowo dostęp do Internetu lub jego łącze jest narażone
na częste przerwy, należy doradzić mu sposób pracy, w którym
niedogodności zostaną zminimalizowane. Istotne materiały kursu
uczeń powinien kopiować na swój komputer domowy, by móc zapoznawać
się z nimi bez dostępu do Internetu (ważne jest, by takie materiały
były kompletne i nie zawierały odwołań do stron
internetowych). Warto rozważyć także przygotowanie ich w wersji
papierowej. Zadania domowe uczeń powinien przygotować na swoim
komputerze i gotowe kopiować do kursu, gdy ma dostęp do
Internetu (jest to niestety możliwe tylko przy niektórych rodzajach
zadań - na przykład, nie da się w ten sposób rozwiązać testu).
2. Konto w Moodle
Potencjalny uczestnik kursu musi najpierw uzyskać konto w Moodle. Na wielu platformach jest to proces otwarty
dla wszystkich chętnych. Uczeń, po wpisaniu w przeglądarce adresu internetowego
platformy, wchodzi na jej stronę (na przykład adres platformy Instytutu Informatyki Uniwersytetu
Wrocławskiego
to: http://www.ii.uni.wroc.pl/kno, a we Wrocławskim Portalu Informatycznym platforma jest dostępna pod adresem http://informatyka.wroc.pl/kursy). Jeśli uczeń nie ma jeszcze konta w Moodle, to widzi zazwyczaj informacje i instrukcje podobne do poniższych.
Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego użytkownik otrzymuje zazwyczaj wiadomość na podany adres e-mail. Znajduje się w nim krótka instrukcja i hasło potrzebne do pierwszego zalogowania na platformie. Hasło to warto zmienić w czasie pierwszego wejścia (choćby dlatego, że trudno je zapamiętać).
Na niektórych platformach mogą obowiązywać bardziej rygorystyczne ograniczenia -
użytkownikami Moodle może zarządzać osobiście administrator i to z nim trzeba
ustalić sposób założenia kont uczestnikom kursu. W tym celu być może
trzeba przygotować listę uczestników z adresami e-mail, a
administrator po założeniu kont prześle im identyfikatory i hasła
pozwalające zalogować się na platformie.
|
3. Profil użytkownika
Pierwsze kroki nowego użytkownika w Moodle prowadzą do formularza z
danymi osobowymi. Część tych danych musi on podać w czasie rejestracji. Pozostałe może uzupełnić po zalogowaniu w Moodle i wejściu na swój profil. Poprawne wypełnienie profilu to jedna z pierwszych czynności, którą powinien wykonać nowy użytkownik Moodle. Należy zachęcać uczniów, by z tym nie zwlekali.
- Wejście do własnego profilu - do profilu można wejść na kilka sposbów. Można, na przykład, kliknąć na nazwę zalogowanego użytkownika (pokaż/ukryj) lub na opcję Profil w bloku Administracja w kursie - jest to jedna z niewielu opcji tego bloku widoczna dla ucznia (pokaż/ukryj).
- Zmiana hasła to zazwyczaj jedna z pierwszych, koniecznych do wykonania operacji. Wejście do formularza znajduje się w profilu użytkownika (pokaż/ukryj).
Przy zmianie hasła trzeba najpierw podać stare, a potem podać i potwierdzić nowe (pokaż/ukryj).
- Modyfikacja profilu jest możliwa po wyborze karty o tej samej nazwie w profilu użytkownika (pokaż/ukryj).
Jest na niej sporo opcji, a jeszcze więcej pojawi się, gdy klikniemy na przycisk Pokaż zaawansowane (pokaż/ukryj).
Przeanalizujmy pola profilu użytkownika, które są dla nas najbardziej istotne.
- Identyfikator i e-mail służą do zidentyfikowania użytkownika przez Moodle. Identyfikator użytkownik wybiera sobie w czasie rejestracji (Moodle sprawdza, czy zaproponowana nazwa nie jest już używana przez inną osobę) i potem nie może już go zmienić. Adres e-mail także musi być unikalny, ale użytkownik może go zmieniać w swoim profilu. Jednak jeśli nauczyciel potrzebuje dodatkowego konta w Moodle (na przykład, by przetestować działanie kursu od strony ucznia), to musi mieć drugi adres e-mail.
- Imię i nazwisko to dane, po których użytkownika rozpoznają nauczyciele i pozostali uczestnicy kursu. W typowych kursach szkolnych czy akademickich powinno to więc być prawdziwe imię i nazwisko użytkownika. Może się zdarzyć, że w jednym Moodle czy w jednym kursie pojawi się dwóch użytkowników o tym samym imieniu i nazwisku. Nie jest to sytuacja komfortowa dla nauczyciela i pozostałych uczestników kursu, bo mogą mylić te dwie osoby (na przykład przy wysyłaniu wiadomości lub ocenianiu). Jeśli więc już użytkownikowi zdarzy się spotkać na kursie drugą osobę o tym samym imieniu i nazwisku, to warto czymś się rozróżnić: inicjałem, drugim imieniem, ewentualnie zdjęciem (choć nie zawsze jest ono wyświetlane razem z imieniem i nazwiskiem). Jest to możliwe, bo używane w platformie imię i nazwisko użytkownik może sobie zmienić w dowolnym momencie.
- Opcja "Typ streszczenia wysyłanego e-mailem" określa, jak często Moodle ma powiadamiać ucznia e-mailem o zdarzeniach zachodzących na platformie. Można wybrać od powiadamiania bardzo aktywnego (o każdym zdarzeniu Moodle informuje wysyłając natychmiast e-mail) do zbiorczego (Moodle wysyła jeden e-mail dziennie z opisem wszystkich zdarzeń zaszłych na platformie, które dotyczą ucznia i jego kursów). Jeśli praca w kursie przebiega normalnym trybem i nie ma jakiegoś wyjątkowo gorącego okresu, to ostatnia opcja w zupełnośc wystarcza.
- Pozostałe opcje rozszerzone warto przetestować samodzielnie. Uczeń powinien dowiedzieć się, że istnieje możliwość automatycznego zapisywania na używane fora lub wyboru domyślnego edytora przy wpisywaniu tekstu. Potem w miarę potrzeby może dostosowywać te parametry do swoich potrzeb i przyzwyczajeń.
Dostępność danych kontaktowych Oprócz pól z grupy Ogólne, w profilu mamy jeszcze dane opisowe (zdjęcie i zainteresowania) oraz kontaktowe (identyfikatory w różnych komunikatorach i systemach). Dane te są widoczne dla innych uczestników kursu - zarówno nauczycieli, jak i uczniów. Widzą je po wejściu w profil użytkownika. Istnieje możliwość ukrycia e-maila (w jednej z początkowych opcji profilu), natomiast jeśli użytkownik chce utajnić pozostałe dane, to po prostu nie powinien ich podawać.
4. Strona Moodle
Użytkownik, który już ma konto w Moodle, wchodząc na stronę platformy widzi listę znajdujących się na niej kursów.
- Kursy ukryte - wspominaliśmy, że nauczyciel może zaznaczyć, że kurs w danym momencie nie jest dostępny (opcja w Ustawieniach kursu); kursy takie nie są widoczne na prezentowanej liście.
- Kursy z kluczem - przy kursach, dla których nauczyciel zdefiniował wejście z hasłem (także w Ustawieniach kursu) jest widoczny znaczek . Jest to informacja dla ucznia, że nie zapisze się na ten kurs, jeśli nie zna hasła.
- Opisy kursów - jeśli nauczyciel lub autor wprowadził opis kursu (jak poprzednio, w Ustawieniach kursu), to użytkownik Moodle może ten opis obejrzeć klikając na ikonkę .
- Kategorie kursów i wyszukiwanie - na platformie, szczególnie jesli jest na niej już sporo kursów, może być wprowadzony podział kursów na kategorie (na przykład według semestrów lub tematyki). Przeglądanie według kategorii lub korzystanie z okienka wyszukiwania mogą być pomocne w znalezieniu właściwego kursu.
Strona wejściowa przykładowej platformy z wykazem kursów:
pokaż/ukryj
5. Strona kursu
Po znalezieniu na liście wszystkich kursów tego właściwego, uczeń może kliknąć na nazwę kursu i zapisać się na niego. Problemy, jakie mogą przy tym wystąpić to:
- aktualnie nie trwają zapisy na kurs (okres zapisów nie obejmuje dzisiejszego dnia),
- kurs jest zabezpieczony kluczem, a uczeń tego klucza nie ma,
- uczeń popełnił błąd wpisując klucz.
Trzeba być gotowym na szereg takich przypadków (zapisy mogą przebiegać w czasie zajęć stacjonarnych lub nauczyciel powninien być dostępny pod e-mailem) i udzielać jasnych instrukcji. W ostateczności, gdy uczniowi nie udaje się samodzielnie pokonać problemów, nauczyciel może "ręcznie" zapisać go na kurs.
Po dostaniu się na kurs uczeń widzi jego stronę główną (pokaż/ukryj). Zasadnicze elementy na tej stronie, które powinien zawsze łatwo rozpoznawać to:
- Przycisk logowania/wylogowania - pozwala sprawdzić, czy uczeń jest zalogowany i w związku z tym ma pełnię przysługujących mu w kursie praw. Warto przypomnieć, że jeśli pracuje się w miejscu ogólnie dostępnym, to po zakończeniu pracy na platformie trzeba się wylogować
(pokaż/ukryj).
- Tematy kursu w środkowej kolumnie - uczeń powinien zwrócić uwagę, że może wyróżnić tylko jeden temat i ukryć pozostałe (ikonką ). Powinien także zauważyć, że w kursach o przebiegu tygodniowym (gdy przy każdym temacie podana jest data) aktualny temat jest wyróżniony. Temat "zerowy" różni się trochę od pozostałych. Zazwyczaj zamieszczane są w nim podstawowe informacje o kursie (program, terminy, ważne ogłoszenia) i nie można go ukryć tak, jak pozostałe (pokaż/ukryj na stronie kursu: kolumnę tematów kursu, tematów zerowy, ikonkę ukrycia tematu).
- Bloki w bocznych kolumnach - należy zwrócić uwagę ucznia na to, że bloki można rozwijać i ukrywać (ikonkami i ). Warto go także zachęcić, by sprawdził wszystkie dostępne opcje i zapoznał się z blokami zawierającymi wejścia do różnych opcji, na przykład: Administracja, Osoby czy Moje kursy, oraz z blokami zawierającymi informacje o ostatnich aktywnościach w kursie, na przykład: Najświeższe wiadomości, Nadchodzące terminy, Co się ostatnio działo? czy Zalogowani użytkownicy (pokaż/ukryj na stronie kursu: bloki z opcjami, bloki z informacjami).
- Zmiany na stronie - trzeba przygotować ucznia na to, że zawartość strony kursu może zmieniać się z czasem - mogą pojawiać się nowe materiały (później zamieszczone lub później odkryte), tematy, ogłoszenia itp. Wymienione wyżej bloki z informacjami o aktywnościach są pomocne, gdy uczeń nie chce czegoś ważnego w kursie "przegapić". Warto mu także przypomnieć, że podstawowe informacje o tym, co działo się w kursie, będzie dostawał od Moodle na podany adres e-mail.
- Profil użytkownika - uczeń powinien odnaleźć na stronie wejście do swojego profilu (w bloku Administracja lub przy przycisku logowania) i przejrzeć dostępne tam opcje i karty (pokaż/ukryj).
- Zasoby kursu - uczeń powinien zauważyć, że zamieszczone w kursie zasoby dzielą się na materiały (pliki różnego typu) i ćwiczenia, w których wymagana jest od niego aktywność (testy, zadania do przesłania itp.). Powinien także zwrócić uwagę, że zasoby i zadania (te szczególnie) mogą mieć ograniczony czas dostępu (pokaż/ukryj).
- Forum aktualności - warto zwrócić uwagę ucznia na to forum. Znajduje się ono domyślnie w temacie zerowym i jest ono podstawową tablicą ogłoszeń w kursie. Zazwyczaj może na nim zamieszczać informacje tylko nauczyciel. Uczeń może czytać wiadomości na forum, ale dostanie je także na e-mail, przesłane prawie od razu po zamieszczeniu lub z całodziennym streszczeniem informacji z platformy (pokaż/ukryj).
|