Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Uwagi, opinie i propozycje 
Autor Wiadomość
Gwiazda 1Gwiazda 1

Dołączył(a): 20 sty 2009, o 21:36
Posty: 69
Post Uwagi, opinie i propozycje
Turniej ScriptCrafta dobiega końca. Z tej okazji proszę wszystkich, szczególnie uczestników o wypowiedzenie się na temat gry.
Wasze opinie są istotne jeśli chodzi o rozwój SC i ewentualne przyszłe inicjatywy.
Zaproponowałem kilka pytań pomocniczych, oczywiście wszelkie inne uwagi są również mile widziane. Bardzo dziękuję za udzielone odpowiedzi.

1. Jak oceniasz samą grę? (np. trudność, atrakcyjność)

2. Jak oceniasz interfejs? (czy jest intuicyjny, czy sprawia problemy, co ewentualnie warto by zmienić)

3. Jak oceniasz dokumentację i tutorial? (czy jest wystarczająca, zrozumiała, czy może jest za mało przykładowych programów)

4. Co sprawiało Ci największy problem przy pierwszym kontakcie z grą? (ile czasu zajęło Ci opanowanie sterowania, zrozumienie poleceń itd.)

5. Co sprawiało Ci największy problem w trakcie gry? (np. pewne uciążliwe szczegóły techniczne, wymyślenie strategii, czy też samo zaimplementowanie swojego pomysłu)

6. Co proponowałbyś zmienić/dodać do gry, jakie powinny być kierunki rozwoju? (np. nowe jednostki, badania, upgrade'y, historia rundy, lepsza strona wizualna, może lepsza komunikacja w grze, więcej sposobów wydawania poleceń/oprogramowania jednostek, inne rodzaje światów, ...)


7 sty 2011, o 19:07
Zobacz profil
Gwiazda 1Gwiazda 1

Dołączył(a): 5 gru 2010, o 16:30
Posty: 11
Post Re: Uwagi, opinie i propozycje
ad.1 Gra sama w sobie jest swietnym projektem. CHoc z 2. strony co ja sie bede wypowiadal, skoro niczego nie pokazalem. ;) Przynajmniej wiem, jak duzym laikiem jestem ;].
Gra nie jest trudna - wydaje mi sie, ze nie ma zbyt duzo mozliwosci rozegrania partii i najskuteczniejszy schemat zbierania mineralow jest jeden - chodzi mi o ten Michala Krawczaka, ktory utworzyl z zbieraczy takiego "snakea".


Ad.2 Interfejs denerwuje, ze czesto sie zapomina zmienic na C++.

Ad3. Dokumentacja slabsza od tutorialu - bardzo ciezko zrozumiec komunikaty. W tutorialu wiecej przykladowych programow chyba dac nie mozna bylo, bo to by bylo zbyt latwe... Po prostu trzeba miec troche wiedzy i skupic sie na zrozumieniu przykladow.

Ad.4 Sterowania przez C++ jeszcze do dzis nie umiem - chodzi mi chociazby, zeby za kazdym razem wyruszala jednostka do punktu o 1 dalej. polecenia bardzo latwe.

ad. 5 najwiekszy problem dla mnie to wejscie mojego pomyslu w zycie, choc tez juz po 1. rundzie wiedzialem, ze i tak mi sie nie uda i nie probowalem dalej... co z perspektywy czasu oceniam jako zla decyzje.

ad. 6

proponowalbym wprowadzic wiecej jednostek roznych, bo obecnie nie ma zbyt duzego wyboru strategii.

Mam nadzieje, ze moje odpowiedzi cos pomoga grze, bo naprawde swietny projekt oraz ze jeszcze sobie zagram w SC i oczywiscie z lepszymi efektami. ;) pozdrawiam.


P.S. sadze, ze ranking byl troche niesprawiedliwy - uwazam, ze powinien wygrac Michal Krawczak pomimo wpadki w 3. rundzie.


8 sty 2011, o 21:06
Zobacz profil
Gwiazda 2Gwiazda 2Gwiazda 2
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lis 2009, o 13:48
Posty: 39
Post Re: Uwagi, opinie i propozycje
Ad 1. Fantastyczna. Od momentu, gdy dowiedziałem się o grze byłem przekonany, że to potencjalnie najlepsza forma konkursu programistycznego, jeśli chodzi o przyciągnięcie zawodników. I w dalszym ciągu tak uważam. Ten pomysł ma wielką przyszłość. Serio.
Ad 2. Co można napisać. Ładny jest. I przemyślany. Chętnie widziałbym w nim kilka drobnych usprawnień. Sterowanie ręczne jest troszkę za mało intuicyjne. Przyciski służące do wydawania poleceń powinny być większe i dobrze opisane (jak krowie na miedzy). Poza tym powinna być opcja ustawienia bazie polecenia "build" bez konieczności wpisywania go (np. przycisk budowania podobny do innych przycisków, po jego kliknięciu gracz wybierałby, czy chce zbudować zbieracza, czy czołg). Bardzo, ale to bardzo chciałbym też, aby po wykonaniu programu SC wypisywał, ile czasu zajęło wykonanie programu. Podczas 1. rundy nie mogłem spać po nocach, bo bałem się, że wraz ze wzrostem liczby zbieraczy program zacznie zbyt wolno działać i cały system runie. :D Informacja o czasie działania pozwoliłaby jakoś sensownie zaplanować algorytm pod kątem złożoności. Nie wiem tylko, czy jest to możliwe technicznie.
Cytuj:
Interfejs denerwuje, ze czesto sie zapomina zmienic na C++.

Też to miałem, ale to nie wina interfejsu. Trudno wymagać od programisty, by naprawił roztrzepanych użytkowników. :)
3. Musiałem przeczytać tutorial trzy razy, żeby w ogóle zrozumieć, o czym mowa. Ale wtedy chyba miałem gorączkę, więc może to jednak moja wina... Teraz (jako doświadczonemu graczowi) wydaje mi się czytelny. ;P Jeśli chodzi o dokumentację, to zauważyłem taką drobniutką niezgodność ze stanem faktycznym:
Cytuj:
ATTACK
Przemieszcza jednostkę w kierunku podanego pola, atakując po drodze wrogie jednostki. Jeśli pole docelowe jest w zasięgu i znajduje się na nim wroga jednostka to oddawany jest do niej strzał. Inaczej jeśli w zasięgu są wrogie jednostki wówczas oddawany jest strzał do najbliższej z nich. W przeciwnym wypadku polecenie działa jak MOVE.

Jeżeli mamy czołg na polu (0,0) z ustawionym poleceniem "ATTACK 0 2" oraz dwie wrogie jednostki na polach (0,1) i (0,2), to zgodnie z tym opisem czołg powinien zaatakować jednostkę (0,2), a w rzeczywistości atakuje (0,1) (innymi słowy: kryterium odległości jest dla niego pierwszorzędne, zaś wg opisu powinno być drugorzędne). Nie wiem, czy to błąd w kodzie gry, czy w dokumentacji -- w każdym razie proszę o sprawdzenie i poprawienie. Poza tym jest ok, nigdy nie miałem problemów z korzystaniem z dokumentacji.
4. Dobranie koloru imienia i nazwiska, który byłby ładny i przy tym nie zlewał się z tłem.
5. Niebywale ciężko jest napisać samodzielny program. Użytkownicy programów mają bardzo mało informacji w porównaniu z tymi sterującymi ręcznie -- program zna tylko te 33x33 pola wokół bazy (to jest własny "krąg" z surowcami i przy odrobinie szczęścia kawałki sąsiednich), więc żeby dowiedzieć się czegoś więcej musi wysyłać "zwiadowców" albo wypytywać system o wrogie jednostki ("zgadując" ich ID, bo LU pokazuje tylko własne jednostki). Aby troszkę ułatwić pisanie programów, proponuję dodanie większej ilości komunikatów systemowych, np. pytanie o pole na mapie (np. program pyta o pole (123,456) i dostaje informację, że jest na nim drzewo) albo pytanie o listę tych "kręgów" z surowcami (program dostawałby środki wszystkich takich "kręgów" i od razu wiedziałby, w którą stronę wysłać zbieracze, bez konieczności wysyłania "zwiadowców").
Z powodu tego braku informacji napisanie dobrego, samodzielnego programu jest koszmarnie skomplikowane: taki program musiałby (1) wysłać zwiadowców w różnych kierunkach (oczywiście zwiadowcami powinny być czołgi, ze względu na możliwość karczowania sobie drogi), następnie (2) na podstawie raportów od nich wyliczyć optymalne trasy dla zbieraczy, potem (3) kazać zwiadowcom wykarczować drzewa na tych optymalnych trasach i dopiero (4) zacząć zbieranie. Ja poległem w punkcie 1. ;P Gdyby można było jakoś wypytać system o otoczenie (dalsze niż 15 pól), byłoby o niebo lepiej.
Jeśli chodzi o obronę i atak, to tutaj też trzeba ostro kombinować -- jako, że LU daje tylko własne jednostki, trzeba wypytywać system "na ślepo" (np. wiedząc, że ostatnio wyprodukowana przez nas jednostka ma ID równe N, wypytujemy poleceniem U kolejno o wszystkie ID od 1 do N+20). Byłoby dużo lepiej, gdyby istniała komenda analogiczna do LU, tylko wypisująca także wrogie jednostki (najlepiej razem z ich pozycjami, żeby nie trzeba było co turę wysyłać serii zapytań U).
Miałem tu coś jeszcze napisać, ale wyleciało mi z głowy. Jak sobie przypomnę, to dopiszę.
6. Na pewno ucieszyłbym się z historii rundy. Nowe jednostki, ulepszenia i inne tego typu rzeczy też są do rozważenia, na pewno warto spróbować.

Aha, jeszcze jedna sprawa. Wklepywanie programów w C++ jako stringów to istny koszmar. Gdyby dało się to jakoś uprościć... Np. każdemu graczowi dać takie miejsce, gdzie może wkleić kilka programów i potem używać ich id lub nazw zamiast całych kodów. Wtedy zamiast ustawiać bazie:
Kod:

printf("B 6\n");
printf("C++\n");
printf("int main(){ bla bla bla...");
 

ustawiałby tylko:
Kod:

printf("B 6\n");
printf("C++\n");
printf("#2");
 

Gdzie #2 oznacza numer programu w kolekcji. To zostawiam autorom do rozważenia. Przypuszczam, że wywróciłoby to grę do góry nogami, więc raczej traktujcie to jak ekscentryczną zachciankę, niż jak poważną propozycję.

---

Co jeszcze mogę napisać. Chyba pozostaje mi podziękować organizatorom i współuczestnikom za dobrą i pouczającą zabawę. Jeśli jeszcze kiedyś odbędzie się jakiś turniej ScriptScrafta, to bardzo chętnie wezmę udział. Co prawda już nie jako uczeń (hej, za... 4 miesiące :shock: matura), ale zawsze coś. ;) Mam nadzieję, że wówczas uczestników będzie już trochę więcej, czego serdecznie życzę organizatorom. Sam zresztą nie tak dawno temu próbowałem przekonać kumpla (początkującego programistę) do startu. Oparł się, ale obiecuję, że następnym razem będę bardziej przekonujący. :)

---
Dawid Kulesza napisał(a):
sadze, ze ranking byl troche niesprawiedliwy - uwazam, ze powinien wygrac Michal Krawczak pomimo wpadki w 3. rundzie.


Takie życie stary, nie zmienia się zasad w trakcie gry. ;P Ja tam mimo wszystko się cieszę z koszulki i pendrive'a. Fanem gier planszowych nie jestem, więc liczę, że Jacek będzie miał więcej pożytku z głównej nagrody, niż ja. :)

//edit: Popr. rażącego błędu ortograficznego i nieskładnego zdania.


Ostatnio edytowano 25 sty 2011, o 20:35 przez Michał Krawczak, łącznie edytowano 1 raz



8 sty 2011, o 23:19
Zobacz profil
Gwiazda 2Gwiazda 2Gwiazda 2
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lis 2009, o 13:48
Posty: 39
Post Re: Uwagi, opinie i propozycje
Cytuj:
Miałem tu coś jeszcze napisać, ale wyleciało mi z głowy. Jak sobie przypomnę, to dopiszę.

Już wiem. Po kliknięciu na nazwisko (nick) gracza w statystykach mapa powinna robić zbliżenie na jego bazę. Oszczędziłoby mi to szukania. ;P


9 sty 2011, o 12:53
Zobacz profil
Gwiazda 1Gwiazda 1

Dołączył(a): 20 sty 2009, o 21:36
Posty: 69
Post Re: Uwagi, opinie i propozycje
Bardzo dziękuję Wam za głebokie i rozbudowane odpowiedzi :-)
Oraz za uczestnictwo w turnieju.

Z pewnością wezmę wszystko pod uwagę, jeśli będzie powstawać nowa wersja.

tookie009 napisał(a):
Gra nie jest trudna - wydaje mi sie, ze nie ma zbyt duzo mozliwosci rozegrania partii i najskuteczniejszy schemat zbierania mineralow jest jeden - chodzi mi o ten Michala Krawczaka, ktory utworzyl z zbieraczy takiego "snakea".

Zgadzam się z tym, chociaż zapewne trudno ten optymalny sposób napisać. Pierwsza wersja gry została bardzo uproszczona, aby było jak najłatwiej. Docelowo miało być więcej możliwości.

vae napisał(a):
Nie wiem, czy to błąd w kodzie gry, czy w dokumentacji -- w każdym razie proszę o sprawdzenie i poprawienie.

To był błąd w kodzie, w zamierzeniu ATTACK powinien atakować w pierwszej kolejności wskazaną jednostkę.

vae napisał(a):
więc żeby dowiedzieć się czegoś więcej musi wysyłać "zwiadowców" albo wypytywać system o wrogie jednostki ("zgadując" ich ID, bo LU pokazuje tylko własne jednostki).

W zamierzeniu UNIT miało być dostępne tylko dla własnych jednostek. Ale skoro jest potrzeba, to trzeba będzie i to umożliwić.


25 sty 2011, o 00:55
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Forum style based on STSoftware Hestia.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL